De impact van SYNC lab op het leven van jongeren in 2023

Magazine: SYNC wrapped 2023
Students exchange ideas to each other
Employees and researchers of the SYNC lab posing for a group photo

Hoewel 2024 al een tijdje in volle gang is, blikken we graag even terug op de successen die Erasmus SYNC lab vorig jaar heeft behaald. In hun nieuwe magazine, SYNC wrapped 2023, geven de onderzoekers een inkijkje in hun ambitieuze projecten, hoe ze impact hebben gemaakt en bespreken ze hun visie voor het komende jaar.

In 2023 voerde SYNC lab 141 hersenscans uit, publiceerden ze 17 keer in wetenschappelijke tijdschriften, organiseerden ze 20 focusgroepen en bereikten ze in totaal meer dan 2800 jongeren met hun werk. Het magazine geeft echter naast de cijfers ook de persoonlijke verhalen achter de projecten: hoe hebben SYNC-medewerkers het afgelopen jaar ervaren? Wat waren hun hoogtepunten en uitdagingen?

Wat hebben jongeren nodig om optimaal op te groeien?

Een terugkerende uitdaging in het onderzoek naar jongeren is bijvoorbeeld het werven van een zo divers mogelijke groep proefpersonen. Hierdoor zijn de conclusies van wetenschappers soms niet volledig. Met het Urban Rotterdam Project onderzoeken we sinds 2020 meerdere keren per jaar wat jongeren nodig hebben om optimaal op te groeien. Hierbij richten we ons specifiek op het werven van Rotterdamse jongeren met diverse achtergronden. In de loop van de jaren is dit steeds beter gelukt: dit jaar onderzochten we een goede afspiegeling van alle jongeren in Rotterdam, in tegenstelling tot eerdere jaren.

Studenten lachen voor de photobooth.
Alexander Santos Lima

Toekomstplannen

Het komende jaar blijft SYNC lab zich inzetten voor een optimale toekomst voor alle jongeren, ongeacht achtergrond. Door samen te werken met verschillende partners draagt het wetenschappelijk onderzoek van het lab bij aan de omgeving waarin jongeren opgroeien.

Benieuwd naar het Urban Rotterdam Project en wat SYNC lab nog meer heeft bereikt? Je leest het nu in SYNC wrapped 2023.