De gevolgen van Covid-19 op de Nederlandse economie

Bas Jacobs, Bas Jacobs, Professor of Public Finance and Economic Policy at Erasmus School of Economics

Bas Jacobs, Sijbren Cnossen Professor of Public Economics at Erasmus School of Economics, spreekt bij NPO Radio 1-programma Stax & Toine over de gevolgen van het coronavirus voor de Nederlandse economie.

Beperken van de schade

Jacobs geeft aan dat er drie economische sporen zijn die de overheid kan volgen om de economie op gang te houden. Het belangrijkste maatschappelijke- en gezondheidsbelang op dit moment is het virus onder controle krijgen. Dit is ook voordelig voor de economie, gezien een groot deel van de problematiek veroorzaakt wordt doordat mensen niet meer (samen) mogen werken. Hoe sneller de ziekte onder controle is, hoe sneller iedereen weer aan het werk kan, hoe kleiner de schade voor de economie, zegt Bas Jacobs. Om de controle zo snel mogelijk terug te krijgen zijn uitgavenbeperkingen in de zorg opgeheven, een goede maatregel vindt hij.

Ondersteuning voor zelfstandigen

Het tweede spoor heeft betrekking op zelfstandigen die in nood komen. Waar inkomsten voor ZZP’ers wegvallen, blijven de kosten vaak nog bestaan. Deze groep kan loonkosten vergoed krijgen uit een opgesteld loonfonds. Daarnaast krijgen bedrijven de komende tijd uitstel van alle belastingen. Daarmee wordt op de korte termijn cash vrijgespeeld om deze periode door te komen.

Steun vanuit de financiële sector

Het derde spoor is volgens Jacobs het ingewikkeldste. Hierbij probeert de overheid de financiële sector te verleiden om de kredietverlening op peil te houden. In een goed werkende economie verwacht je dat niet de overheid, maar de bankensector de klappen opvangt met een overbruggingskrediet. Maar ook de banken worden voorzichtig, het is moeilijk in te schatten welke bedrijven werkelijk gezond zijn en wie er misschien toch kopje onder gaan.

Vooralsnog ligt de focus op het eerste spoor, het virus controleren. Over de vraag of de maatregelen wel voldoende zijn doet Jacobs geen uitspraken. Hij is geen medicus en kan zich daar niet over mengen. Wel zegt hij dat de financiële maatregelen een recessie flink kunnen indammen. Het zijn hele forse ingrepen die we op z’n korte termijn en in dit formaat niet eerder hebben gezien, aldus Bas Jacobs.

Bas Jacobs

Luister naar het hele item van NPO Radio1 hier, 18 maart 2020.