De energieprijzen dalen; zullen de supermarktprijzen ook dalen?

Erasmus School of Economics

Toen de energieprijzen vorig jaar stegen, verwachtten we dat de supermarktprijzen ook zouden stijgen. Nu dalen de energieprijzen. Kunnen we verwachten dat de boodschappenprijzen ook zullen dalen? Aart Gerritsen, universitair docent aan Erasmus School of Economics, legt het uit in een interview door RTV Rijnmond (6 maart 2023).

De universitair docent merkt op dat de inflatie voor boodschappen in februari 15% bedroeg, maar dat de energieprijzen zijn gedaald. Gerritsen verwacht echter niet dat de boodschappenprijzen snel zullen dalen. Hij geeft twee redenen voor deze verwachting.

De eerste reden is dat de kosten voor supermarkten nog steeds stijgen, zelfs als de energieprijzen blijven dalen. Gerritsen legt uit dat de hogere energieprijzen nog steeds doorwerken in de uiteindelijke prijzen, omdat de hogere energieprijzen de uiteindelijke prijzen met enige vertraging beïnvloeden. Bovendien stijgen ook andere kosten voor supermarkten, bijvoorbeeld de hogere prijzen voor pluimvee en eieren door de vogelgriep en de hogere loonkosten door de verhoging van het minimumloon met 10% dit jaar.

De tweede reden is dat de consument heel veel blijft consumeren. De vraag is groot en blijft stijgen, wat een prijsopdrijvend effect heeft. Zelfs als alles duurder wordt.

Door de aanhoudend hoge vraag en de hogere kosten voor supermarkten kunnen we dus verwachten dat de supermarktprijzen hoog blijven en blijven stijgen. Als de daling van de energieprijzen zou aanhouden en ook andere kosten zouden gaan dalen, en de vraag zou afnemen, zouden de prijzen kunnen dalen. Maar die kans is zeer klein.

En zelfs als de kosten voor supermarkten dalen, is het de vraag of supermarkten die kostenverlaging doorberekenen in de prijs. Dat hangt af van hoe concurrerend supermarkten zijn.

Universitair Docent