Dag van de leraar: 7 vragen aan geschiedenisdocent en alumnus Tom van Grondelle

Vrijdag 5 oktober is de Dag van de Leraar: een dag om landelijk aandacht en appreciatie te vragen voor het beroep docent. Veel docenten in en rondom Rotterdam hebben een opleiding aan de Erasmus Universiteit Rotterdam gevolgd, zo ook Tom van Grondelle (27). Hij studeerde geschiedenis aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) en werkt nu als geschiedenisdocent in havo en vwo-klassen van het Melanchthon College in Rotterdam-Schiebroek.

Wist je tijdens je studie al dat je leraar wilde worden?
‘Integendeel. Mensen zeiden altijd: als je geschiedenis gaat studeren, word je vast leraar. Maar ik wilde de journalistiek in of de politiek.’ 

Hoe ben je dan toch op het Melanchthon beland? 
‘Er werd een educatieve minor aangeboden, daarmee kon je een deel van je onderwijsbevoegdheid halen. Het leek me verstandig om naast mijn studie zoiets te doen, voor de zekerheid. Ik ging stagelopen en werken op het Thorbecke in Rotterdam. Na een paar weken stage, begon ik het heel leuk te vinden. Toen ik eraan geroken had, wist ik dat ik toch het onderwijs in wilde.’ 

Wat vind je er zo leuk aan? 
‘Ik geef nu zeven jaar les hier op het Melanchthon, ik begon tijdens mijn Bachelor al met lesgeven. Dus sommige kinderen die nu in 5 havo zitten, ken ik al vanaf het begin. Het is mooi om kinderen te kunnen begeleiden naar hun eindexamen, van klein “bruggertje” tot jongvolwassene. Dat is een mooie ontwikkeling. Soms bouw je echt een band met ze op. 
Als er weer een mentorklas succesvol overgaat, heb ik het gevoel dat het zin heeft wat ik doe.
Verder wil ik leerlingen graag enthousiast maken voor geschiedenis. Mijn doel is helemaal niet om ze tienen te laten halen omdat ze zo goed kunnen leren, liever spreek ik hun werkelijke interesse voor de geschiedenis en de wereld aan.’

Het is ook een zwaar beroep, niet?
‘Leraar zijn is een baan met veel pieken. Het begin van iedere periode is relaxed. Maar aan het einde van een periode heb je alle toetsen tegelijk, ik heb nu zeven klassen. Dan moet je hiernaast lessen voorbereiden, extra activiteiten organiseren, dat zijn de moeilijke momenten. De kunst is om goed te plannen en voor te bereiden. Aan de andere kant hebben we genoeg vakanties.
Je hoort vaak dat de eerste jaren zwaar zijn, dat vond ik ook wel. Ik had in het begin het gevoel dat ik de hele tijd moest vertellen hoe het zit. Nu gaat het lesgeven gemakkelijker.’

‘Als er weer een mentorklas succesvol overgaat, heb ik het gevoel dat het zin heeft wat ik doe.’

Tom van Grondelle, alumnus en havo/vwo-docent geschiedenis


Wat vinden de leerlingen van jou als docent? 
‘Dat is moeilijk om over jezelf te zeggen. Ze vinden het leuk dat ik jong ben, denk ik, we werken hier ook met een jong team. Ze zeggen dat ik streng ben maar eerlijk. En dit jaar ben ik mentor in 5 havo. In die klas mogen ze zelf hun mentor kiezen. Acht kinderen hebben mij gekozen, dat vond ik een eer.’ 

Heb je goede herinneringen aan de Erasmus Universiteit? 
‘Ja, zeker. Ik ben lid geweest van Histartes (nu ACE), ik heb daar ook bestuur gedaan en ben mee geweest op reizen. Ik volgde die educatieve minor en ik heb me kunnen specialiseren in wereldgeschiedenis. Dus ik heb wel het gevoel dat ik alles eruit heb gehaald. 
En ja, ik woon nog steeds in Rotterdam, ik ben hier moeilijk weg te krijgen. Ik voel me hier op mijn gemak, ik ken alles, mijn vrienden zijn hier.’ 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen