Bauke Visser, hoogleraar economie van besluitvormingsprocessen aan Erasmus School of Economics, gaat in een minicollege bij Studio Erasmus in op de kosten en baten van cruiseschepen in Rotterdam. Cruiseschepen hebben grote externe effecten zoals uitstoot en lawaai, maar ze zouden goed zijn voor de economie. Visser onderzoekt of cruiseschepen daadwerkelijk meer economische baten dan kosten hebben.
Bauke Visser begon zijn onderzoek naar de regionale baten van cruisetoerisme in Rotterdam toen hij erachter kwam dat het veelgehoorde cijfer van 1 miljoen euro opbrengst per cruise call gebaseerd is op een rapport van Cruise Port Rotterdam, de lokale cruise terminal exploitant. Het rapport is zelfs voor gemeenteraadsleden niet beschikbaar.
De hoogleraar beargumenteert dat Rotterdam zelf helemaal niet veel verdient aan cruiseschepen. De kosten van een reis met een cruiseschip worden namelijk helemaal niet gedekt door de ticketprijzen; dat gebeurt grotendeels aan boord. Cruisebedrijven willen dus helemaal niet dat bezoekers geld uitgeven in de stad zelf. Bovendien geniet Cruise Port Rotterdam meer voordelen, aldus Visser: ‘Cruise Port Rotterdam betaalt voor de eerste 30 calls per jaar geen huur aan de gemeente, de eigenaar van het gebouw. Ook betaalt ze geen logiesbelasting. Het exploitatietekort wordt bijgepast door gemeente en het Havenbedrijf (dat voor 70 procent in handen is van de gemeente).’
Om af te sluiten deelt de hoogleraar een schokkende conclusie. Via CBS-data komt Visser uit op een netto winst per call van ongeveer 51.000 euro voor Rijnmond; een stuk minder dan die 1 miljoen euro dus.
Bauke Visser bij Studio Erasmus, 18 oktober 2022
- Professor
- Gerelateerde content