College van Bestuur nodigt OccupyEUR uit voor gesprek

Erasmus campus high view

Maandag 28 november heeft een bezetting plaatsgevonden in het Sanders Building op campus Woudestein door actiegroep OccupyEUR. Deze bezetting is beëindigd om veiligheidsredenen. Dit betrof een externe dreiging, waardoor een reële mogelijkheid ontstond dat de veiligheid van de aanwezigen op de campus niet langer gewaarborgd kon worden. We waren liever de dialoog met de actievoerders aangegaan, maar op basis van deze informatie moesten we handelen. Veiligheid staat voorop.

We benadrukken dat wij een constante dialoog over duurzaamheid van groot belang vinden. Als onderdeel van onze strategie, waarin dit thema een grote rol speelt, zijn we actief om duurzaamheid in alle lagen van de organisatie te integreren.

Het College van Bestuur (CvB) van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) heeft OccupyEUR uitgenodigd om de dialoog in besloten kring verder te voeren op donderdagmiddag 1 december 2022.

Bezetting en beëindiging

De demonstratie door OccupyEUR verliep maandag gemoedelijk. Rond 17:00 ontving het CvB een officiële uitnodiging van OccupyEUR om later die avond de dialoog aan te gaan. Voorzitter van het College van Bestuur Ed Brinksma: "Het is altijd de bedoeling geweest om in gesprek te gaan met de demonstranten. In de loop van de middag ontvingen we echter informatie over een veranderende veiligheidssituatie. Deze dreiging, die extern was, zorgde ervoor dat we de veiligheid op de campus voor onze medewerkers, studenten en de demonstranten niet langer konden waarborgen. EUR heeft daarom het advies opgevolgd om de bezetting te beëindigen."

Ed Brinksma: "Aan de circa 60 aanwezigen, waarvan een deel geen EUR-achtergrond bleek te hebben, is meermaals (in twee talen) verzocht het pand op eigen initiatief te verlaten. Eerst door EUR-woordvoerders, vervolgens door EUR-beveiliging en uiteindelijk hebben de aanwezigen ook van de politie het verzoek gekregen om op eigen initiatief het pand te verlaten. De meerderheid heeft dit ook gedaan en kreeg hier ruim de tijd voor, zonder drang of dwang. Een kleine groep actievoerders weigerde, ook na meerdere verzoeken, het pand te verlaten. De politie nam het toen over en heeft hen naar buiten begeleid. Helaas zijn het vooral deze beelden die in de media zijn gekomen."