De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Sandra Sülz (ESHPM) over co-creatie van studentgecentreerde leertrajecten voor academische en professionele vaardigheden.
Dit project richtte zich op het ontwerpen van studentgerichte leertrajecten binnen het masterprogramma Healthcare Management (HCM), met als doel de academische en professionele vaardigheden van studenten te verbeteren. In lijn met de missie van de universiteit om studenten om te vormen tot game-changers die in staat zijn om complexe maatschappelijke problemen aan te pakken, koos het initiatief voor een co-creatie benadering die studenten betrok bij het curriculumontwerp. Deze methode stimuleerde belangrijke vaardigheden zoals reflectie, zelfgestuurd leren, samenwerking en proactief gedrag, en moedigde studenten aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun onderwijsontwikkeling.
Door het volgen van het model van constructieve afstemming stelde het project studenten in staat om hun eigen leerdoelen te definiëren, leeractiviteiten mede te creëren en manieren te identificeren om hun voortgang te demonstreren. Gezien de diverse achtergronden van HCM-studenten—variërend van zorgprofessionals tot afgestudeerden uit verschillende multidisciplinaire velden—werden de leertrajecten afgestemd op de verschillende onderwijsbehoeften, professionele ervaringen en carrière aspiraties. Het project maakte ook gebruik van Dollinger & Lodge’s (2020) Evidence-Based Model of Student-Staff Co-creation om belangrijke elementen zoals studentpercepties, motivatie en betrokkenheid tijdens het co-creatie proces te evalueren.
Een van de belangrijkste resultaten van het project was de samenwerking met het Erasmus Centrum voor Zorgbestuur, dat toegang bood tot een netwerk van senior zorgmanagers uit het Master of Health Business Administration (MHBA) programma. Deze connectie maakte een rijke uitwisseling van inzichten mogelijk tussen HCM-studenten en MHBA-deelnemers, waarbij theoretische perspectieven werden gecombineerd met praktische leiderschapservaring. Studenten kregen de kans om in contact te komen met professionals in belangrijke zorgfuncties, waardoor ze praktijkgerichte inzichten opdeden en waardevolle feedback ontvingen op hun onderzoeksideeën.
Deze samenwerking overbrugde op effectieve wijze academisch en post-academisch onderwijs, waardoor studenten een unieke kans kregen om te leren van ervaren leiders, terwijl MHBA-deelnemers werden voorzien van nieuwe theoretische inzichten. Deze wederzijds voordelige leerervaring overtrof de oorspronkelijke verwachtingen van het project.
Benieuwd naar de uitkomsten? Bekijk het interview hieronder waarin ik de belangrijkste lessen deel, en neem gerust contact op voor meer details!
Opbrengsten
- Onderzoeker
- Gerelateerde links
- Meer CLI Fellowship projecten