Chevalier Anne Boring gedecoreerd in Parijs

Image - Anne Boring

Op donderdag 6 juni ontving universitair hoofddocent Anne Boring de Chevalier de l'Ordre National du Mérite, Ridder in de Orde van Verdienste. De onderscheiding van de Franse burgerlijke onderscheiding werd haar in Parijs opgespeld door collega-econoom Hélène Périvier van Science Po's Franse Observatorium van Economische Cycli.

Anne Boring, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, werd in november 2022 op voordracht van het Franse ministerie van Hoger Onderwijs en Onderzoek en bij decreet van de president van de Franse Republiek benoemd tot Chevalier l'Ordre National du Mérite. Anne Boring werd een van de jongste ridders in de geschiedenis van de Nationale Orde van Verdienste. Gewoonlijk moet je minimaal 35 jaar oud zijn en minimaal 10 jaar in overheidsdienst hebben gewerkt, hoewel in de praktijk 15 jaar het minimum is dat doorgaans nodig is om de rang van Ridder te krijgen.

Anne boring wearing a medal

Deze Franse burgerlijke onderscheiding is een erkenning van Anne's opmerkelijke prestaties en bijdrage op het gebied van hoger onderwijs en onderzoek. Sinds 2017 werkt Boring op de afdeling Economie aan de Erasmus School of Economics. Ze is ook hoofd van de leerstoel Women in Business, Sciences Po, Parijs (LIEPP & PRESAGE), Research Fellow aan het Tinbergen Instituut en sinds september 2021 aan het Women and Public Policy Program van Harvard Kennedy School, Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten.

Haar belangrijkste onderzoeksthema's zijn de keuzes van studenten in het hoger onderwijs en de gevolgen daarvan voor de arbeidsmarkt, de invloed van stereotypen op prestatiebeoordelingen, de efficiëntie van beleid om discriminatie tegen te gaan en de evaluatie van onderwijs door studenten.

Over l'Ordre National du Mérite

l'Ordre National du Mérite is een Franse orde van verdienste met lidmaatschap toegekend door de president van de Franse Republiek, opgericht op 3 december 1963 door president Charles de Gaulle. Net als het Legioen van Eer is de Nationale Orde van Verdienste een universele orde die personen uit alle activiteitsgebieden eert. Hij is bedoeld voor jongere generaties wier "dapperheid niet wacht op het verstrijken van de jaren". Het is verantwoordelijk voor het stimuleren van individuele energie, het verenigen van alle intenties en het belonen van innovatie en bijdragen aan de bekendheid van Frankrijk.

Universitair Hoofddocent
Anne Boring, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.