Casper de Vries in BNR economenpanel

De Nederlandse economie groeit volgend jaar harder dan eerder werd verwacht. De groei van de Nederlandse economie trekt volgend jaar naar verwachting aan tot 2,4%. Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics maakt samen met hoogleraar Sweden van Wijnbergen (UvA) en financieel journalist Martin Visser (Financiële Telegraaf) deel uit van het BNR economenpanel. In het tweede deel geven de heren hun mening over het akkoord dat Griekenland en de internationale geldschieters hebben bereikt over een nieuwe miljardenlening voor het land. Athene wil een driejarig leningenprogramma voor circa 86 miljard euro uit het Europees noodfonds ESM.

‘De grote schokken die Nederland heeft meegemaakt mede door het macrobeleid dat ongecoördineerd was, zoals het sterk ingrijpen in de huizensector en de pensioenen, hebben er voor gezorgd dat het herstel van de economie later kwam maar nu ook wel gedegen is. Het herstel van de Nederlandse economie hangt dus niet alleen af van de wereldhandel.’ Aldus de Vries.

Het economenpanel schenkt ook aandacht aan het nieuwe akkoord dat Griekenland en de internationale geldschieters hebben bereikt over een nieuwe miljardenlening voor het land.

‘De Griekse regering is te vergelijken met het niveau van een studentenvereniging. Er is weinig kennis en geen zin om door te gaan. De enige manier waarop er kans van slagen is, is te vergelijken met als je in Nederland een gemeente in financiële moeilijkheden redt. Deze gemeente komt dan onder financiële curatelen te staan. Wat we nodig hebben in Europa is een direct ingrijpen van buitenaf en Griekenland aan de hand houden.’ Aldus de Vries over de situatie in Griekenland.

Klik hier om het 1e gedeelte van het fragment terug te luisteren bij BNR Nieuwsradio, d.d. 12 augustus 2015.

Klik hier om het 2e gedeelte van het fragment terug te luisteren bij BNR Nieuwsradio, d.d. 12 augustus 2015.