Campus Woudestein krijgt all gender toiletten

Studenten wandelen over het regenboogpad op campus Woudestein.
Erasmus University Rotterdam - Andy Troy

Op 31 juli start Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) op Campus Woudestein met het aanpassen van een deel van de toiletten naar all gender toiletten. In totaal worden er 27 toiletgroepen in de onderwijsgebouwen aangepast. De overige toiletten blijven man/vrouw-toiletten, dus iedereen kan kiezen voor het toilet dat voor diegene het prettigst voelt.

Waarom all gender toiletten?

Wanneer je als vrouw het mannentoilet ingaat (of andersom), voelt dat misschien ongemakkelijk, alsof je daar niet helemaal op je plek bent of vreemd aangekeken kunt worden. Voor mensen die zich niet (volledig) man of vrouw voelen kan het ook ongemakkelijk voelen om een mannen- of vrouwentoilet te gebruiken, omdat zij zich noch als man noch als vrouw identificeren. Onze universiteit hecht waarde aan inclusiviteit en wil zich actief inzetten voor het wegnemen van impliciete en expliciete barrières die volledige deelname aan de academische gemeenschap in de weg kunnen staan. Het ontbreken van all gender toiletten kan ook zo’n barrière vormen; daarom worden er nu all gender toiletten gerealiseerd.

All gender toilet sign
All Gender Toilet Sign

Waar komen de all gender toiletten?

In de volgende gebouwen wordt een aantal toiletten aangepast naar all gender toiletten:

• Erasmus Building;
  • G Building;
  • Langeveld Building;
  • Mandeville Building;
  • P Building (PT);
  • Polak Building;
  • Sanders Building;
  • Theil Building;
  • University Library;
  • V Building;
  • Van der Goot Building.

Hiervoor worden geen verbouwingen gedaan; de bestaande toiletten worden anders aangeduid. In elk gebouw worden de toiletten op de laagste verdieping waar toiletten te vinden zijn all gender toiletten. Dit is vaak de begane grond, maar als er op de begane grond geen toiletten zijn, worden de toiletten op de eerste verdieping all gender toiletten. De toiletten op de overige verdiepingen blijven man/vrouw-toiletten.

Alleen onderwijsgebouwen

Op dit moment worden er alleen in de onderwijsgebouwen all gender toiletten gerealiseerd. Kantoorgebouwen en kantoorverdiepingen zullen later volgen. Het IDEA Center werkt aan het opstellen van een structureel beleid voor all gender toiletten op onze universiteit.