Buitenbeentjes en brede welvaart: Ondernemen met een cognitieve of lichamelijke beperking

Marcus Aurelius via Pexels

Het gebruik van Engaged Research om inclusief ondernemerschap te onderzoeken: een voorbeeld van onderzoekers aan de Rotterdam School of Management (RSM)  

De inclusie van mensen met een beperking is een belangrijke maatschappelijke kwestie. En hoewel inclusie inmiddels een ‘buzz woord’ is geworden en hoog in het vaandel staat bij veel bedrijven en de overheid, is de realiteit dat mensen met een functionele beperking van fysieke en/of cognitieve aard nog altijd worden achtergesteld in de samenleving. Hoewel zij een significant deel van de populatie vormen (in Nederland zijn er ongeveer 2 miljoen mensen met een fysieke of cognitieve beperking), blijft de werkgelegenheid onder hen ver achter bij mensen zonder beperking en hebben zij een lagere kwaliteit van leven; zo ervaren zij meer eenzaamheid, depressie en angst.

Ondernemerschap kan een potentieel kansrijke route zijn om marginalisatie van mensen met een beperking tegen te gaan, en economische inclusie te bevorderen. Deze stelling is gebaseerd op het gegeven dat waar we bij beperkingen vaak enkel denken aan de negatieve gevolgen ervan, er ook positieve effecten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het doorzettingsvermogen van iemand die een ziekte of handicap heeft moeten overwinnen. Zou dat zelfde doorzettingsvermogen je misschien ook helpen wanneer je ondernemer bent? Door middel van een onderwijsprogramma dat speciaal gericht is op mensen met een beperking, en een veldexperiment gaat dit project onderzoeken of je door slimme interventies het stigma dat kleeft aan mensen met een beperking kan aanpakken, en hen zo kansen kan bieden voor zelfontplooiing en het starten van een eigen bedrijf.

Met dit programma willen we bijdragen aan het benutten van het talent van mensen met een beperking door het vergroten van de succeskansen van hun ondernemerschap. Om de kansen op succesvol ondernemerschap van ondernemers met een beperking te kunnen verbeteren, hebben we meer kennis nodig over de specifieke knelpunten van deze groep mensen en hoe ze hun talenten kunnen aanwenden ondanks of juist dankzij hun bijzonder situatie. Dit is het doel dat we nastreven met dit project.

Plan van aanpak

Het project richt zich op het opzetten van een cursus speciaal voor ondernemers met een cognitieve of lichamelijke beperking, te weten: “Onbeperkt! De kansen voor bijzondere ondernemers met een beperking”. Een investering in kennis en skills in ondernemerschap heeft grote meerwaarde op de korte en lange termijn. Zeker voor een groep als mensen met een beperking is het dan wel belangrijk dat de cursus is georganiseerd op een manier dat een veilige leeromgeving wordt gecreëerd. Het onderwijslandschap in Nederland is minder inclusief dan men vaak denkt, en er zijn nauwelijks resources die mensen met een beperking helpen te ondernemen. Dit is een enorme kans in de markt om een positief verschil te maken.

RSM en ECE zijn van plan eind 2022 een pilot op te zetten om het concept van deze cursus te testen. Kleinschalig, en gericht op 1 duidelijk afgebakende doelgroep, namelijk in eerste instantie ondernemers met ADHD. We hebben een duidelijke strategie om participanten te werven, en inmiddels een breed netwerk van coaches en organisaties die deze missie een warm hart toedragen.

Meerwaarde

De missie van de Erasmus Universiteit Rotterdam is om een “force for positive change” te zijn. Dit zijn mooie woorden, maar om deze missie ook echt waar te maken moeten we concrete onderzoeks- en onderwijsactiviteiten ontplooien die hieraan bijdragen. Laten we ondernemerschap meer inclusief maken. Dat heeft alleen maar voordelen. Zo heeft een diverse en inclusieve economie meer veerkracht en is deze innovatiever en productiever. Zodoende biedt dit project niet alleen perspectief voor mensen met een beperking en andere groepen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar is het goed voor onze maatschappij als geheel.

Onderzoeksteam: 

  • Rene Bakker: Associate Professor, Strategy & Entrepreneurship, Rotterdam School of Management (RSM). Rene's onderzoek spitst zich toe op inclusief ondernemerschap, in al haar vormen. Rene is de initator van het onderzoeksprogramma, en hij heeft een sterke persoonlijke connectie met dit onderwerp. Hij werkt momenteel aan een groot aantal onderzoeken in dit gebied. 

  • Ingrid Verheul: Associate Professor, Strategy & Entrepreneurship, Rotterdam School of Management (RSM). Ingrid's onderzoeksfocus ligt bij de determinanten van ondernemergedrag. Ze heeft meerdere studies gepubliceerd over vrouwelijke ondernemers en de rol van attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) bij ondernemers. 

  • Jan de Kok: Senior researcher bij onderzoeksbureau Panteia. Jan is gespecialiseerd in econometrische modellen en statistische methoden, met een passie voor onderzoek op het gebied van ondernemerschap en het midden- en kleinbedrijf. Hij heeft een rije ervating in het Werken met grote surveys en het analyseren van grote datasets.  

  • Zhiyan (“Z”) Wu: Assistant Professor, Strategy & Entrepreneurship, Rotterdam School of Management (RSM). Z’s onderzoek zit op de nexus van governance, organisaties en instituties. In deze context, werkt Z met Rene en Guanyi aan het leren te begrijpen van de rol van stigma rond handicaps.  

  • Guanyi Song: PhD student Strategy and Entrepreneurship, Rotterdam School of Management (RSM). Guanyi’s onderzoek spitst zich toe op ondernemers met een beperking. Met Rene en Z werkt Guanyi momenteel aan een reeks experimenten om de rol van stigma in pitches te begrijpen. 

Andere partners en supporters: 

  • MEE Rotterdam
  • NL Groeit
  • Erasmus Centre for Entrepreneurship
  • Bart de Graaff foundation
  • Gelijke kansen alliantie
  • Rick Brink (former ‘Minister of Disability Affairs’)
  • Bart de Bart (founder and CEO of Stichting Werken en Studeren op Maat)

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen