BNR economenpanel met Liesbeth Noordegraaf

De werkloosheid aanpakken door de belastingen te verlagen; gaat Rutte op de Zweedse toer in 2013? De oosterburen handelen minder dan gehoopt, zijn dit nieuwe kopzorgen voor Europa? En één Europese Fiscale Unie, is dat wel een goed idee? Liesbeth Noordegraaf, docent aan de Erasmus School of Economics, nam zitting in het economenpanel van BNR op 9 januari 2013 bij BNR Nieuwsradio om haar mening te geven over deze onderwerpen. Andere deelnemers aan de discussie waren Esther Mirjam Sent, hoogleraar Economische Theorie en Beleid aan de Radboud Universiteit en Han de Jong, hoofdeconoom bij ABN Amro.

Onderwerp 1:
In Zweden is in de horeca de belasting op dienstverlening verlaagd om de werkloosheid aan te pakken. De rekeningen zijn 2 tot 3 procent verlaagd en er zijn 5000 banen bijgekomen, maar is het Zweedse voorbeeld interessant voor Nederland? Volgens Noordegraaf is het antwoord niet eenvoudig: 'Vanuit politiek perspectief is het zeer interessant om de werkloosheid aan te pakken omdat deze meer voelbaar is bij de kiezers. Vanuit economisch perspectief is het de vraag of het zoveel opbrengt of niet.'

Onderwerp 2:
De export van Duitsland is in november flink gekrompen, 3,4 % minder wisten de Duitsers af te zetten buiten de landsgrenzen en de import zakte met 3,7% procent. Het handelsoverschot nam hierdoor met 17 miljard euro toe. Moeten we ons zorgen maken of is het een klein tijdelijk cijfer? 'In november is de bodem bereikt en de economie krabbelt op vanuit export voor buiten Europa. Dat is iets positiefs want als de export naar landen buiten Europa toeneemt, ben je niet alleen van Europa afhankelijk. Als het binnen Europa vervolgens stabiliseert heb je twee kanten’, aldus Noordegraaf.

Onderwerp 3:
Robert Mundell, volgens velen de grondlegger van de euro, vindt een fiscale unie waanzin. Eén centraal orgaan dat over de begrotingen van alle Europese landen gaat is slecht, we moeten volgens hem terug naar het begin. 'Als je tegen staatsinterventie bent is één fiscale unie een zwaar middel dus dat hij zich daartegen verzet is logisch vanuit zijn ideologie,' aldus Noordegraaf.

Klik hier voor het fragment van onderwerp 1

Klik hier voor het fragment van onderwerp 2