Bluffen tijdens een sollicitatie: waarom?

Intermediair
Sophie van der Zee
Erasmus School of Economics

Onlangs verscheen Sophie van der Zee, universitair docent aan Erasmus School of Economics, in een artikel van Intermediair om haar expertise te geven over waarom mensen liegen of bluffen tijdens een sollicitatie. Vaak doen mensen zich tijdens een sollicitatiegesprek beter voor dan dat ze eigenlijk zijn, maar waarom eigenlijk?

Af en toe bluffen tijdens een sollicitatiegesprek, zoals het naar boven afronden van je laatste salaris, gebeurt de laatste tijd steeds vaker: uit Amerikaans onderzoek blijkt dat acht op de tien sollicitanten tijdens een gesprek wel eens bluft. Liegen kan betekenen dat je iets volledig verzint, maar vaker is het zo dat mensen slechts dingen overdrijven, aldus Van der Zee. Daarnaast is het zo dat, naast daten, een sollicitatiegesprek de meestvoorkomende situatie is waarin men bluft, vaak omdat iemand indruk probeert te maken op de persoon tegenover zich.

Toch blijft het lastig om te bepalen wanneer iemand liegt of bluft. ‘Er zijn wel bepaalde gedragingen die leugenaars meer vertonen, zoals omhoog kijken en met de vingers friemelen. Maar niet iedereen die met zijn vingers friemelt, is aan het liegen’, stelt Van der Zee.

Universitair Docent

U kunt het volledige artikel van Intermediair, 23 september 2024, hier lezen.