Bijgestelde winstverwachtingen

Beleggerspanel BNR Nieuwsradio
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

In een uitzending van het Beleggerspanel van BNR Nieuwsradio gaat Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, in op de winstwaarschuwingen van beursgenoteerde bedrijven.

Shell heeft al gewaarschuwd voor de mogelijkheid dat de winstcijfers mogelijk tegen gaan vallen, nu de kwartaalresultaten ook al minder blijken te zijn dan voorheen verwacht werd. Hoewel de olieprijzen hoog zijn, kent het concern tegenvallers in de raffinaderij-industrie, chemie en de markt voor vloeibaar gas. Desalniettemin stijgen de winsten in de energiesector nog steeds flink.

Verwachtingen

Volgens Pieterse-Bloem is nog steeds veel onduidelijk, nu het seizoen waarin cijfers gepubliceerd worden pas net is begonnen. Zo zijn er een aantal grote banken in Amerika die hun cijfers al gepubliceerd hebben, maar zij lopen vaak vooruit op de rest. Aangezien hun verdienmodel anders is dan veel andere bedrijven, kan niet al te veel worden afgeleid uit de cijfers van de banken. De hoogleraar geeft wel aan dat de verwachtingen verder naar beneden bijgesteld zullen worden. Onderdeel hiervan is dat de energieprijzen, voornamelijk in productie, flink toenemen. Zodra contracten waarin prijzen voor energie worden vastgesteld aflopen, nemen de winstmarges af.

U kunt de uitzending van BNR Nieuwsradio, 11 oktober 2022, hier beluisteren.