Beyond the Headlines

Want wat voor nieuws gaat er schuil achter de grote krantenkoppen? Bij Beyond the Headlines delen we meer dan één verhaal en meer dan één standpunt met elkaar om de wereld iets beter te kunnen begrijpen. Op onregelmatige tijden, maar daarom niet minder relevant; de wereld voorbij de krantenkoppen.

De opstand voor de democratie in Wit-Rusland duurt al meer dan 100 dagen en er worden duizenden mensen gevangengenomen, gemarteld en gedood. In een andere voormalige Sovjetstaat, Kirgizië, nam het regime na slechts drie dagen van heftig protest ontslag, met een onzekere situatie als gevolg voor dit 'Eiland van de democratie in Centraal-Azië'. In Moldavië won, deze maand, de pro-EU- en voormalige oppositieleider Maia Sandu de verkiezingen. Een update over (voormalige) satellieten van Moeder Rusland.

Rashid Gabdulhakov introduceert de huidige situatie in Kirgizië - een minder bekende voormalige Sovjetstaat, en zijn zoektocht naar identiteit en de rol en invloed van sociale media. Adrian Plesca gaat in op de recente machtsoverdracht in Moldavië. En Mariëlle Wijermars spreekt over de gebeurtenissen in Wit-Rusland en de rol die digitale technologieën hebben gespeeld in de protesten.

Beyond the Headlines

Rashid Gabdulhakov
Rashid Gabdulhakov is promovendus bij de afdeling Media en Communicatie van de ESHCC. Gabdulhakov onderzoekt online burgerwacht praktijken in Rusland en daarbuiten. Hij maakt deel uit van het internationale team van wetenschappers die werkzaam zijn binnen de 'Digitale burgerwacht': Het in kaart brengen van het terrein en het beoordelen van de maatschappelijke impact' project gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.
Adrian Plesca
Adrian Plesca is een EUR-student uit Moldavië. Oprichter van #orasulmeu NGO (Chisinau). Hij ontwikkelde verschillende lokale initiatieven in Moldavië zoals: de succesvolle campagne voor nachtelijk openbaar vervoer in de hoofdstad Chisinau; campagne voor architectonisch behoud van het oude Chisinau-erfgoed; campagne voor de deelname van jongeren aan de lokale budgetvorming. Tijdens de protesten in Moldavië in 2014-2017 diende het erelid van de Raad van de Nationale Assemblee.
Dr. Mariëlle Wijermars
Dr. Mariëlle Wijermars is assistent-professor cyberveiligheid en -politiek aan de Universiteit van Maastricht en gastonderzoeker aan de Universiteit van Helsinki. Zij doet onderzoek naar het Russische internetbeheer en de gevolgen daarvan voor de mensenrechten en naar technologische innovatie in de Russische nieuwsmedia. Mariëlle is co-redacteur van The Palgrave Handbook of Digital Russia Studies (Palgrave Macmillan) en Freedom of Expression in Russia's New Mediasphere (Routledge, 2020).