Beyond deficit thinking: towards more inclusive education and diversity policy at Erasmus School of Law

CLI Fellowship van Nina Holvast & Willem-Jan Kortleven

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Nina Holvast & Willem-Jan Kortleven (ESL) over meer inclusief onderwijs en diversiteitsbeleid aan de Erasmus School of Law.

Context

De EUR, en Erasmus School of Law (ESL) in het bijzonder, heeft een diverse studentenpopulatie (o.a. in termen van gender, etniciteit, sociaal-economische en culturele achtergrond). Hoewel het bevorderen van diversiteit hoog op de agenda staat, lijkt het onderwijs en de dagelijkse omgang met studenten nog altijd tot op zekere hoogte gestempeld te worden door ‘deficitdenken’ (een afwijkend profiel wordt als 'gebrek' gezien, dat op enige wijze moet worden gerepareerd). Met dit project beoogden Nina en Willem-Jan de impliciete hobbels die een dergelijke benadering met zich meebrengt te detecteren en te adresseren. Zo wilden ze een inclusievere benadering helpen bevorderen, waarin alle studenten gelijke kansen krijgen en onnodige uitval of achterblijvende studieresultaten worden gereduceerd. 

Opbrengst

Nina en Willem-Jan verzamelden data middels multi-method onderzoek: een longitudinale interviewstudie waarvoor ze enkele tientallen rechtenstudenten gedurende hun bachelor volgden, focusgroepen met rechtenstudenten en focusgroepen met rechtendocenten. Op basis van deze data schreven ze een rapport voor ESL met resultaten van hun onderzoek en aanbevelingen voor de onderwijspraktijk. 

Daarnaast presenteerden ze hun bevindingen aan collega’s op conferenties in Nederland en in het buitenland (o.a. the International ELS conference in Amsterdam, the Law and Society Association Annual Meeting in Lissabon (Portugal), de jaarvergaderingen van de Vereniging voor de Sociaalwetenschappelijke bestudering van het Recht in Leuven (Belgie) en Amsterdam, tijdens de lecture series ‘Reconsidering the Socio-legal Gaze’ van het Van Vollenhoven Instituut (Leiden) en tijdens een CLI Research Lunch). 

Ook brachten ze internationale ervaringen met en inzichten over inclusief juridisch onderwijs bij elkaar in een special issue van Erasmus Law Review. In dit themanummer zijn vijf bijdragen opgenomen waarin inclusive legal education initiatieven uit Argentinië, Brazilië, Canada, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk worden besproken. 

Tevens publiceerden Nina en Willem-Jan over hun onderzoek in Ars Aequi. En ze schreven een bijdrage voor de Elgar Concise Encyclopaedia of Legal Education (verwachte publicatie in 2025). Andere internationale publicaties zijn in voorbereiding.

Onderzoeker
Nina Holvast is Assistant Professor Empirical Legal Studies at Erasmus School of Law.
Onderzoeker
Willem-Jan Kortleven is Assistant Professor Sociology, Theory, and Methodology at Erasmus School of Law.
Gerelateerde links
Meer CLI Fellowship projecten

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen