Betekenisvol leren in het hoger onderwijs, hoe doe je dat?

Oratie prof.dr. Peter Verkoeijen
Inside view of the Polak building.

Studenten in het hoger onderwijs moeten in staat zijn complexe en maatschappelijk urgente problemen op te lossen. Daarnaast moeten zij kritisch zijn en reflectief zijn. Dit aanleren gaat alleen als studenten betekenisvol leren. In zijn oratie zal prof.dr. Peter Verkoeijen ingaan op wat betekenisvol zelfstandig leren in het hoger onderwijs is en hoe je dat zou kunnen ondersteunen. De oratie 'Betekenisvol zelfstandig leren in het hoger onderwijs' vindt plaats op 3 juli bij de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In het hoger onderwijs willen we studenten opleiden die een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van urgente maatschappelijk problemen. Daarnaast wordt verwacht dat zij kunnen reflecteren op zichzelf als burger en professional, dat ze over grenzen van hun eigen domein kunnen samenwerken en dat ze creatief en kritisch zijn. Om dit te bereiken zullen studenten diepgaande, inhoudelijke kennis moeten verkrijgen om inzicht en begrip te kunnen verwerven.

Peter Verkoeijen: “Uit onderzoek weten we dat dergelijke kennis alleen opgebouwd kan worden als studenten betekenisvol leren in cognitief psychologische zin. Deze vorm van leren vereist het gebruik van cognitieve leerstrategieën die gericht zijn op het verbinden, uitbouwen en versterken van kennis, zoals vragen stellen aan jezelf of wat je hebt geleerd uitleggen aan anderen.”

“Het probleem is dat studenten in het hoger onderwijs tijdens het zelfstandig leren niet per se geneigd zijn om dit soort effectieve cognitieve leerstrategie-en te gebruiken”, stelt Verkoeijen. “Leren is helaas maar al te vaak oppervlakkig in plaats van diepgaand. In mijn oratie 'Betekenisvol zelfstandig leren in het hoger onderwijs' wil ik ingaan op wat betekenisvol zelfstandig leren is. Daarnaast laat ik zien hoe we studenten kunnen motiveren om dat te doen en waarom praktijkgericht onderzoek hiernaar essentieel is.”

Over Peter Verkoeijen

Prof.dr. Peter Verkoeijen (1977) is bijzonder hoogleraar Praktijkgericht Onderwijsonderzoek naar Toepassingen van de Cognitieve Psychologie in het Hoger Onderwijs vanwege Avans Hogeschool en Universitair Hoofdocent bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Tevens is hij lector van het lectoraat Brein en Leren van Avans Hogeschool. Hij studeerde cognitieve psychologie - met al afstudeerrichting onderwijspsychologie - aan de Universiteit Maastricht. In 2005 promoveerde hij cum laude aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op een proefschrift naar de mechanismen achter het spacing effect, een bekend empirisch fenomeen uit de cognitieve psychologie. Inzichten uit de cognitieve psychologie en uit aanverwante vakgebieden door laten werken in de praktijk van het hoger onderwijs is een belangrijk kenmerk van zijn loopbaan. De leerstoel “Praktijkgericht onderwijsonderzoek naar toepassingen van de cognitieve psychologie in het hoger onderwijs” is ondergebracht bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, bij team Methods & Skills.

Over tijd, locatie en livestream, kijk op de website ESSB

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 0683676038, kooistra@essb.eur.nl