Beschouwen mensen hun baan als nutteloos?

Image - Robert Dur

Robert Dur, hoogleraar economie van prikkels aan Erasmus School of Economics, heeft samen met Max van Lent, universitair docent economie aan Universiteit Leiden, onderzoek gedaan naar hoe mensen hun baan zien. Nu kunstmatige intelligentie (A.I.) aan populariteit wint, ziet ongeveer een kwart van de beroepsbevolking in rijke landen hun baan als mogelijk zinloos.

Dur en Van Lent ontdekten dat ongeveer 8% van de werknemers hun baan als maatschappelijk nutteloos ervaart, terwijl nog eens 17% twijfelt over het nut van hun baan. Er zijn grote verschillen tussen landen, sectoren, beroepen en leeftijdsgroepen, maar geen trend in de tijd. Een grote meerderheid van de werknemers geeft om het hebben van een maatschappelijk nuttige baan en we vinden dat ze eronder lijden wanneer ze hun baan als nutteloos beschouwen.

Dur en Van Lent hebben ook onderzocht wat er gedaan kan worden om sociaal nutteloze banen te verminderen. Ze adviseren regeringen vooral om ‘belastingen te gebruiken om werkgevers te ontmoedigen zinloze en schadelijke banen te creëren of te behouden en hen aan te moedigen sociaal nuttige banen te creëren’.

U kunt het volledige onderzoek van Robert Dur en Max van Lent, 2 mei 2018, hier lezen.