Bereiken de grote tech bedrijven langzaam hun groeiplafond?

Erasmus School of Economics

Op 29 juli werd de langverwachte Big Tech antitrust-hoorzitting van het Amerikaanse Congres gehouden, met de vier grootste figuren van de tech-sector in de spotlight: Tim Cook (Apple), Jeff Bezos (Amazonegebied), Mark Zuckerberg (Facebook), en Sundar Pichai (Google). Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, was te gast bij het beleggerspanel van BNR Nieuwsradio en vertelt over hoe zij naar de hoorzitting kijkt en de effecten ervan op de beurs.

Wordt het plafond langzaam zichtbaar?

Tijdens de hoorzitting werden de CEO’s verschillende vragen gesteld over hun dominante positie op de markt. Een dag na de hoorzitting overtroffen de vier tech bedrijven alle verwachtingen van Wall Street. De waardes van de aandelen namen toe en resulteerden in een totale stijging van de marktkapitalisatie van meer dan 200 miljard dollar. Er lijkt geen plafond te zijn aan de groei van de technologiebedrijven. Of wordt het plafond toch langzaam zichtbaar?

Het grootste obstakel

Volgens Pieterse-Bloem zouden de bedrijven vooral hun hoofd kunnen stoten aan het ingrijpen van de reguleerder. Met name op het gebied van de grootte van de bedrijven, de mate van optreden en de kracht die ze hebben op het gebied van data. ‘De hoorzitting liet eigenlijk weinig tanden zien’, zegt Pieterse-Bloem. ‘Ik vond het een mooie vertoning maar de bedrijven zijn er wat mij betreft heel goed uitgekomen. De verwachtingen omtrent de hoorzitting hadden namelijk de nodige alarmbellen kunnen geven. Voor de big tech’s is de reguleerder het grootste obstakel.’

The winner takes it all

De hoorzitting was vooral bedoeld om de dominante marktpositie van de bedrijven aan te kaarten. Pieterse benadrukt dat de tech bedrijven vooral genieten van schaalvoordelen. ‘Heel veel bedrijven hebben gediversifieerd. Google is allang niet alleen meer een zoekmachine, en in de tech-sector is het vaak het principe van the winner takes it all.’ Het blijft dan ook maar de vraag of het de reguleerder gaat lukken om de dominantie van de mega bedrijven iets te verkleinen.

Het volledige item van BNR Nieuwsradio, 4 augustus 2020, kunt u hier vinden.