Belastingparadijs voor gepensioneerden in Nederland

De Telegraaf
Erasmus School of Economics

Onlangs verscheen Aart Gerritsen, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, in een artikel van de Telegraaf om zijn visie te geven op het enorm laag belaste pensioenvermogen in Nederland. ‘Een knip in die “pensioensubsidies” zou de overheid miljarden schelen’, stelt hij.

Het is al lange tijd zo dat in Nederland de belasting op pensioenvermogens erg laag ligt. ‘Voor dat fiscale voordeel is eigenlijk geen goede reden’, zegt Gerritsen. ‘Je wilt mensen natuurlijk aanmoedigen om voldoende pensioen te sparen, maar die keuze is vaak niet in handen van werknemers. De inleg wordt namelijk bepaald in cao-onderhandelingen. Bovendien helpen fiscale prikkels daar volgens internationaal onderzoek maar weinig bij.’

In andere ontwikkelde landen is het vaak wel zo dat pensioenpremies belast worden. ‘Bovendien blijft de bruto pensioeninleg grofweg hetzelfde. Werknemers zelf merken van het verschil dus niets, terwijl de overheid eerder kan belasten’, voegt hij daaraan toe. Volgens Gerritsen zou het lage belasten gecompenseerd kunnen worden door gepensioneerden bijvoorbeeld evenveel inkomstenbelasting te laten betalen als werkenden.

Universitair Hoofddocent

U kunt het volledige artikel van De Telegraaf, 25 juni 2024, hierboven downloaden.