Bas Jacobs over de financiële gezondheid van Nederland

Onder andere Bas Jacobs, hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, geeft zijn mening over de financiële gezondheid van Nederland en de betrouwbaarheid van het bancaire systeem in twee afleveringen van het televisieprogramma Radar Extra.

In de eerste aflevering van Radar Extra geeft Jacobs zijn mening over de financiële gezondheid van Nederland. ‘Het is teleurstellend dat de ingreep die is gedaan het systeem zoals we het kennen intact houdt. We hebben een financieel kwetsbare economie met aan de ene kant heel veel schulden en aan de andere kant ook heel veel bezittingen en spaargeld. Maar doordat we het verkeerd georganiseerd hebben, krijgen we toch allerlei problemen die lijken op schuldenlanden; terwijl daar geen enkele reden voor is als we het anders hadden georganiseerd.’ Aldus Jacobs.

In de tweede aflevering van Radar Extra spreekt Jacobs over de betrouwbaarheid van ons bancaire systeem. ‘Ik denk dat de dodelijke omhelzing tussen banken en overheden niet is doorbroken.’ Aldus Jacobs.

Klik hier om deel 1 (vanaf 20:40 min) te bekijken van Radar Extra (NPO1), d.d. 21 december 2015.

Klik hier om deel 2 (vanaf 30:25 min ) te bekijken van Radar Extra (NPO1), d.d. 28 december 2015.