Bas Jacobs: 'Nederland verarmt en de staatsschuld verdwijnt zo niet'

Bas Jacobs: 'Nederland verarmt en de staatsschuld verdwijnt

Nederland verarmt en de staatsschuld verdwijnt zo niet. De beroerde economische prestaties zijn te wijten aan mismanagement. Als de besteding stopt, worden schulden niet afbetaald. Dit is de boodschap van Bas Jacobs, hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, in zijn opiniebijdrage in Het NRC Handelsblad van woensdag 18 september 2013.

"Nederland zit in een diepe recessie en kampt met balansproblemen bij huishoudens en banken. Voor een kwart van de Nederlandse huisbezitters is de hypotheekschuld inmiddels groter dan de waarde van het huis, terwijl huizenprijzen blijven dalen tot in 2014. Banken kampen met verliezen bij vastgoedleningen, MKB-kredieten en hypotheekleningen en draaien de kredietkraan verder dicht", aldus Jacobs.

"De overheid frustreert het economisch herstel met een historisch ongekende hoeveelheid lastenverzwaringen en bezuinigingen van 9 procent bbp gedurende 2011-2017. Alleen al tussen 2010-2014 neemt de overheid voor 6,5 procent bbp aan tekortverminderende maatregelen. Desondanks daalt het begrotingstekort in die periode met slechts 1 procent."

Klik hier voor het artikel in Het NRC, d.d. woensdag 18 september 2013.