Bas Jacobs analyseert Klaas Knot in College Tour

In het NTR televisieprogramma College Tour van 21 maart 2014 interviewt presentator Twan Huys de president van De Nederlandsche Bank (DNB) Klaas Knot. Sinds 2011 zwaait Klaas Knot de scepter bij DNB. Na de kredietcrisis van 2008 werd er van Knot verwacht dat hij een cultuuromslag bij DNB zou bewerkstelligen.

In de uitzending geeft o.a. Bas Jacobs (hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid aan de Erasmus School of Economics) zijn mening over het functioneren van Knot en DNB. “Klaas Knot maakt de uitstekende analyse dat banken veel sterker gekapitaliseerd moeten worden, maar dan moet ook de daad bij het woord worden gevoegd.” Jacobs vervolgt: ““Waar ik al jaren om vraag is dat de president van De Nederlandsche Bank en de Minister van Financiën alle bankiers in Nederland bij zich roepen en hen het pistool op het hoofd zetten en vragen hoeveel verborgen verlies ze mogelijk nog zouden kunnen hebben op hun bankbalansen. Het is nog steeds een probleem dat de Nederlandse banken zo groot zijn dat ze toezichthouders, maar ook de politiek steeds weer kunnen gijzelen.”

Klik hier voor de volledige aflevering van vrijdag 21 maart 2014 bij College Tour op NTR.

De analyse van Bas Jacobs start op 24:09 min.