Bart van Rossum en Rick Willemsen beste juniorenteam in 2022 ROADEF/EURO challenge

On the left a photo Bart van Rossum and on the right a photo of Rick Willemsen sitting posing for the camera
Bart van Rossum and Rick Willemsen

Bart van Rossum en Rick Willemsen, promovendi van het Econometrisch Instituut van Erasmus School of Economics, zijn succesvol geweest in een ‘optimisation challenge’ die gewijd was aan een 3D-probleem met het laden van vrachtwagens. Om de twee jaar organiseert de Franse Operational Research and Decision Support Society (ROADEF) deze challenge samen met de European Operational Research Society (EURO).

Best presterende team in de categorie junioren

De challenge startte in juli 2022 en bestond uit drie competitierondes. In de slotfase in juli 2023 kwamen de jonge onderzoekers Bart van Rossum en Rick Willemsen als best presterende team in de categorie junioren uit de bus. In het algemeen klassement met 51 geregistreerde teams eindigden ze op de 5e plaats. De eerste plaats in de categorie junioren, bestemd voor onderzoekers die nog niet gepromoveerd zijn, wordt beloond met een geldbedrag van 5.000 euro.

Een probleem met het laden van vrachtwagens van industriële omvang

Image - Trucks Aerial View

De ROADEF-uitdaging van 2022 bood deelnemers de mogelijkheid om te werken aan een grootschalig laadprobleem voor vrachtwagens, ontwikkeld in samenwerking met industriële partner Renault Group.

Wekelijks leveren 6.000 vrachtwagens onderdelen van leveranciers aan fabrieken

De toeleveringsketen van Renault omvat meer dan 40 fabrieken in 17 landen en 1.500 leveranciers. Wekelijks leveren 6.000 vrachtwagens onderdelen van leveranciers aan fabrieken. De vullingsgraad van deze vrachtwagens is van cruciaal belang, aangezien het jaarlijkse budget voor inkomend transport meer dan enkele honderden miljoenen euro's bedraagt.

Set artikelen van leveranciers in stapels te verpakken

Het doel is om een set artikelen van leveranciers in stapels te verpakken en de stapels in vrachtwagens te verpakken die aan de fabrieken leveren, om het aantal gebruikte vrachtwagens en de voorraad in de fabrieken als gevolg van vroege leveringen te minimaliseren. Renault leverde honderden grootschalige voorbeelden voor de challenge, met tot 260.000 items en 5.000 geplande vrachtwagens.

Winnend algoritme gebouwd op technieken uit eigen onderzoek

Om de challenge aan te gaan, ontwikkelden Van Rossum en Willemsen een optimalisatie-algoritme voor het bovenstaande vrachtwagenbeladingsprobleem. Hoewel deze industriële toepassing veel gecompliceerde vereisten en praktische moeilijkheden kent, waren Bart en Rick in staat om technieken uit hun eigen onderzoek te gebruiken bij het construeren van een efficiënte oplossingsmethode. Het winnende algoritme is gebaseerd op het genereren van kolommen, een techniek voor operationeel onderzoek die vaak wordt toegepast op grootschalige problemen. Om gevallen van steeds grotere omvang aan te kunnen, werden tijdens de drie competitieronden veel heuristische versnellingen toegevoegd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.