AV Verslag masterclass Stadermann Luiten

Op vrijdag 6 november brachten de studenten van de master Aansprakelijkheid & Verzekering een bezoek aan het advocatenkantoor Stadermann Luiten in Rotterdam.

Tijdens deze middag stond het onderwerp 'verkeersaansprakelijkheid' centraal. Allereerst werd een college gegeven door de heer Peter Knijp, waarin hij - met veel enthousiasme en door middel van sprekende voorbeelden uit de praktijk - aandacht besteedde aan de juridische grondslagen en ontwikkelde rechtsregels in het kader van deze risicoaansprakelijkheid.

Na het college werden wij zelf aan het werk gezet. Wij kregen een casus voorgeschoteld waarin een fietser was aangereden door een auto. Door deze aanrijding had de fietser (blijvend) letsels opgelopen. Onze groep werd in drieën verdeeld; groep 1 stond de fietser bij, groep 2 de bestuurder van de auto en de derde groep vormde het college van rechters. In ongeveer een uur tijd hebben de studenten van de eerste twee groepen een pleidooi opgesteld, om een - voor de vertegenwoordigde partij - zo gunstig mogelijke schadevergoeding te bereiken. Hierna hebben de eerste twee groepen hun pleidooi voorgedragen tijdens een comparitie, waarna door de groep rechters een oordeel over deze zaak is gegeven.

De dag werd afgesloten met een gezellige borrel in het naast het kantoor gelegen café, waarbij de studenten op een informele manier in gesprek konden gaan met de advocaten van het kantoor. Het was een leuke en leerzame dag!