Arjen Lubach krijgt Lof der Zotheidspeld

Erasmus beeld
Arjen Lubach spreekt publiek toe.
ANP/DIRK HOL

Tijdens de viering van de geboortedag van Desiderius Erasmus Roterodamus op vrijdag 25 oktober 2024 zal Carola Schouten, burgemeester van Rotterdam, de Lof der Zotheidspeld uitreiken aan Arjen Lubach, schrijver, televisiepresentator, cabaretier en muziekproducent.

Als geen ander becommentarieert Lubach in televisieprogramma’s als ‘Zondag met Lubach’ en ‘De Avondshow met Arjen Lubach’ de Nederlandse en internationale politiek en samenleving. De aflevering van februari 2017 waarin hij Donald Trump voorstelde als Amerikaanse president met de slogan ‘America first, the Netherlands second’ ging de wereld over en kreeg internationaal gevolg.

Vlijmscherp en confronterend

Erasmus is bekend als één van de grootste denkers uit de Nederlandse geschiedenis. Hij zette zijn scherpe geest in om de machtigen in de wereld te becommentariëren, met satire en humor maar ook met compassie. Zoals de koning een hofnar nodig had, zo had de wereld Erasmus nodig. Lubach levert, net als Erasmus, commentaar op de samenleving vanuit een kritisch waardenbesef waarin de integriteit van het individu centraal staat. Logica en absurdisme zijn daarbij de wapens die hij inzet. Vlijmscherp en confronterend, maar altijd met respect en verdraagzaamheid.

Arjen Lubach is naast televisiemaker ook schrijver, radiomaker, muziekproducent en theatermaker. Met theatergezelschap ‘Op Sterk Water’ stond hij onder andere op Lowlands. Hij publiceerde romans en een thriller, die werd genomineerd voor de Gouden Strop. Hij schrijft columns voor CJP-Magazine, opiniestukken voor NRC-Next en scenario’s voor film en theater. Vaak onder pseudoniem produceerde hij hits als ‘Jelle’. Hij werkte samen met Famke Louise en vormde met Sacha Harland het dance-duo ‘The Galaxy.’

Lof der Zotheidspeld.
De Lof der Zotheidspeld / The Lof der Zotheid pin

De wereld ter discussie stellen

In al zijn bezigheden toont hij kennis van de wereld waarin hij zich beweegt en durft hij die wereld ter discussie te stellen. Zoals Erasmus de boekdrukkunst omarmde als moderne techniek van zijn tijd, omarmt Lubach de media van nu. Naast het traditionele theater, maakt hij meesterlijk gebruik van een televisiekanaal op Youtube, internet, radio en televisie. Hij vernieuwt voortdurend en blijft niet hangen in zijn successen. Na de laatste aflevering van ‘De Avondshow met Lubach’ kijken vriend en vijand reikhalzend uit naar wat Arjen nu gaat doen.

Over de Lof der Zotheidspeld

De Lof der Zotheidspeld wordt toegekend door het Comité Erasmus, Icoon van Rotterdam. Het comité promoot Erasmus en zijn gedachtegoed als boegbeeld voor de stad en organiseert jaarlijks de Erasmusweek rond de verjaardag van Erasmus op 28 oktober. Het hoogtepunt van de week is de uitreiking van de Lof der Zotheidspeld tijdens de viering van de verjaardag van Erasmus op het stadhuis. Lees hier meer over het programma van de Erasmusweek 2024, en meld je aan voor de uitreiking van de Lof der Zotheidspeld.

Noot voor de media: Voor meer informatie over de Lof der Zotheidspeld en de Erasmusweek kunt u contact opnemen met het Comité Erasmus, Irene Smit, tel. 06 – 1318 4361.