Alumnus Thomas T. Wiemann accepteert promotieplaats aan de University of Chicago en wint prestigieus fellowship

Erasmus School of Economics

Thomas Wiemann, die in 2018 met succes de dubbele BSc2-opleiding (Econometrie en Economie) afrondde, gaat in het najaar zijn wetenschappelijke carrière voortzetten aan de University of Chicago, waar hij zal starten met een PhD-programma in Economie.

Thomas accepteerde recentelijk een aanbod van de beroemde universiteit. Hij vertelt: ‘De University of Chicago heeft op het gebied van economie een geweldige reputatie en ik ben dankbaar dat ik de kans krijg om mijn dromen waar te maken in zo'n stimulerende omgeving.Ik kan bijna niet geloven dat ik nu ga studeren aan de universiteit die zo veel grote economen heeft voortgebracht.' De lijst van beroemde alumni die promoveerden aan de universiteit van Chicago bevat een groot aantal winnaars van de Nobelprijs voor de economie, te weten Gary Becker, James Buchanan, Robert Lucas, Harry Markowitz, Paul Samuelson, Myron Scholes, Herb Simon en George Stigler.

Thomas heeft bovendien een prestigieus ERP fellowship ontvangen van het Duitse ministerie van Economische Zaken en Energie (BMWi). Dit fellowship is erop gericht studenten te ondersteunen die met hun persoonlijkheid en opleidingservaring de trans-Atlantische betrekkingen met de VS kunnen verbeteren. Het fellowship wordt elk jaar uitgereikt aan 10-20 Duitse studenten (uit verschillende vakgebieden) aan vooraanstaande Amerikaanse universiteiten. ‘Binnen de ERP-gemeenschap kom je in aanraking met andere aspirant-onderzoekers en professionals. Het is een eer me bij hen te mogen voegen en zo veel ondersteuning te krijgen voor mijn opleiding.’

Thomas komt oorspronkelijk uit Duitsland en verhuisde in 2014 naar Rotterdam voor de dubbele BSc2-opleiding Econometrie en Economie. Hij haalde beide diploma's in vier jaar tijd en studeerde vorig jaar zomer af. Momenteel is Thomas druk bezig met het afronden van de masteropleiding Statistical Science aan de University of Oxford.

'Zo veel succes in zo'n korte tijd is echt uitzonderlijk'

Gedurende zijn tijd als onderzoeksassistent van dr. Sacha Kapoor raakte Thomas geïnteresseerd in fundamenteel onderzoek. Hij kon deze passie verder ontwikkelen tijdens het schrijven van zijn bachelorscriptie, onder begeleiding van hoogleraar Robin L. Lumsdaine en tijdens een afzonderlijk onderzoeksproject in samenwerking met hoogleraar Philip Hans Franses (voormalig decaan van Erasmus School of Economics). Beide projecten hebben wetenschappelijke artikelen voortgebracht die voor publicatie zijn ingediend bij academische tijdschriften. 'We zijn in 2013 met de dubbele BSc2-opleiding gestart om de allerbeste studenten voor te bereiden op carrières aan vooraanstaande internationale universiteiten. De groep waarin Thomas vorig jaar zat, was de tweede lichting studenten die afstudeerde,’ legt Franses uit. Over Thomas' toelating tot de beste universiteit in de VS merkte hij op: ‘zo veel succes in zo'n korte tijd is echt uitzonderlijk.’ Lumsdaine voegt daaraan toe: ‘Het is een voorrecht om als wetenschapper van Erasmus School of Economics te mogen samenwerken met studenten van zulk hoog niveau..' Deze zomer gaat Thomas het artikel dat hij samen met Robin Lumsdaine schreef presenteren tijdens twee internationale congressen: de Society for Financial Econometrics (SoFiE) in Shanghai, China, en de International Association for Applied Econometrics (IAAE) in Nicosia, Cyprus.

‘Op het lijf geschreven‘

Thomas benadrukt dat de dubbele BSc2-opleiding hem op het lijf geschreven was: ‘Ik was op zoek naar een uitdagende opleiding in een internationale en diverse omgeving, waar je als student zowel diepgaande economische kennis opdoet als kwantitatieve vaardigheden ontwikkelt die je nodig hebt om uitdagingen in de praktijk aan te gaan. Erasmus School of Economics bood me die omgeving. Naast het academische onderwijsprogramma zijn er veel mogelijkheden om je te ontwikkelen als onafhankelijke wetenschapper en om jezelf uit te dagen en uit te blinken. Doordat ik bijvoorbeeld actief heb bijgedragen aan de studentenorganisaties op de campus, heb ik mijn professionele vaardigheden kunnen verbeteren, vooral tijdens mijn eerste jaren. Later kreeg ik de kans om nauw samen te werken met hoogleraren en promovendi, die mij onmisbare begeleiding hebben geboden en die veel hebben bijgedragen aan min academische vorming.. Ik kijk met enorme tevredenheid terug op mijn tijd aan Erasmus School of Economics. Ik ben hier zeer goed voorbereid op mijn vervolgopleiding en heb geleerd hoe ik de onderwerpen die me het meest boeien grondig kan bestuderen.'

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Communication Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: +31 6 53641 846.