“Als we naar de crises kijken van de afgelopen decennia zien we: uiteindelijk komt het weer goed”

Robert Dur

Veel studenten maken zich zorgen over hun kansen op de toekomstige arbeidsmarkt. Student Tessa Meulens praat hierover met econoom Robert Dur in de derde aflevering van EURcast. Hij begrijpt de onzekerheid onder jongeren goed: "Het zijn heel onzekere tijden voor iedereen en voor jongeren komen daar de zorgen op baankansen nog bij.” En hij heeft ook nog tips voor studenten die de komende jaren de arbeidsmarkt opstromen: investeer in je menselijk kapitaal en netwerk!

Luister de podcast op Spotify

Robert Dur kaart meteen aan dat het moeilijk is om de toekomst te voorspellen. Maar als we naar de situatie nu kijken dan is die niet goed en gaat ook nog hard achteruit. “De werkloosheid neemt toe, met name onder jongeren, ook hoogopgeleide jongeren”, zegt hij. Hij waarschuwt ook dat de situatie dus nog verder kan verslechteren: “De gevolgen voor de arbeidsmarkt zien we pas wat later dan de economische neergang.”

Communicatie en marketing heeft geen goede vooruitzichten

Sommige sectoren doen het beter dan andere. Uit cijfers van het UWV blijkt dat er minder banen in bijvoorbeeld communicatie en marketing zijn. Interviewer Tessa studeert zelf de International Bachelor Communication and Media en vraagt waarom juist haar sector het zo slecht doet. “Je zou denken dat communicatie juist belangrijk is in deze tijd”, zegt Dur. “Maar wellicht dat organisaties hier het eerst op bezuinigen.”

Weet waar je kansen liggen

Dur snapt de onzekerheid onder jongeren goed en ziet bij studenten die hij begeleidt dat ze minder makkelijk de arbeidsmarkt opstromen. Toch roept hij jongeren op om niet bij de pakken neer te zitten. “Ik zou me goed informeren over hoe de arbeidsmarkt eruitziet en wat de verwachtingen zijn. Dat heeft natuurlijk niet zoveel zin als je al in de laatste fase van je studie zit. Maar als je nog een major of master moet kiezen, dan zou ik daar wel naar kijken. Ik zou me niet geheel laten leiden door arbeidsmarktperspectieven, maar wel iets meer dan anders. Al gaat het maar om de accenten in je studie.”

Netwerken!

Hij benadrukt dat veel banen worden verworven via je netwerk en dus is het hebben en uitbreiden van je netwerk erg belangrijk: “Laat je netwerk ook weten dat je op zoek bent naar een baan.” Ook adviseert hij om te blijven investeren in je ‘menselijk kapitaal’. Bijvoorbeeld door extra cursussen te doen of vrijwilligerswerk. “Naast dat je extra vaardigheden opdoet, breid je ook je netwerk uit.”

“En wanhoop niet te veel. Als we naar de crises kijken van de afgelopen decennia zien we: uiteindelijk komt het weer goed. Als je in een crisis afstudeert en op zoek gaat naar een baan, dan heb je daar een aantal jaar last van. Maar na vijf tot zeven jaar is de achterstand weg.”