“Alle scholen verzamelen!”

Alle scholen verzamelen
Fotograaf: Lize Kraan
Lize Kraan

In de allereerste editie van 'Alle scholen verzamelen!', een project van de gezamenlijke wetenschapsknooppunten en de universiteiten van Nederland, deden ruim 3000 kinderen onderzoek naar hun favoriete buitenspeelplek.

Mens, natuur, water en lucht

Kinderen uit 128 bovenbouwklassen van 78 scholen, verspreid door heel Nederland namen deel aan het onderzoek. De kinderen verzamelden zelf hun data voor dit onderzoek. Hiervoor tekenden zij hun favoriete buitenspeelplek. Bijzonder aan dit onderzoek is dat de kinderen zelf hun tekeningen analyseren. Door een raster over de tekening te leggen en de hokjes te kleuren, categoriseren ze wat ze getekend hebben; natuur, mensgemaakte dingen, water en lucht.

De data die de kinderen aanleverden werden door de leerkrachten verzameld en vervolgens opgestuurd naar de onderzoekers.

Een week na het onderzoek werden de eerste resultaten al gedeeld. Op de tekeningen kwam net iets meer natuur dan mensgemaakte dingen voor. Op de tekeningen van meisjes is meer water te vinden, bij de jongens waren voetbalvelden of een pretpark meer populair.

Volgende editie

In het voorjaar van 2020 zal een nieuwe editie van 'Alle scholen verzamelen' plaatsvinden met een ander onderzoek. Heeft u interesse? Houd dan deze pagina in de gaten. Hier zullen we het nieuwe onderzoek en aanmeldprocedure vermelden zodra deze bekend zijn.

Alle scholen verzamelen
Lize Kraan