Albert Heijn en Erasmus School of Economics werken samen voor een ‘real-world case study’

Albert Heijn delivery crate
A blue Albert Heijn crate used for delivery of online orders

Studenten die afgelopen blok deelnamen aan de seminar ‘Logistic Case Studies’, onderdeel van de masteropleiding ‘Operations Research and Quantitative Logistics’, kregen de geweldige kans om technieken uit hun studie toe te passen op real-world cases, gepresenteerd door Albert Heijn.

De door Albert Heijn gepresenteerde case draaide om het zo efficiënt mogelijk verpakken van de bestellingen die op haar online winkel ah.nl worden geplaatst. De studenten werkten 8 weken lang in teams van vier aan deze case onder begeleiding van dr. Evelot Westerink-Duijzer, docent aan Erasmus School of Economics.

Door gebruik te maken van geavanceerde technieken die de studenten in hun econometrische cursussen hebben geleerd, zoals Kolomgeneratie en het ‘Biased Genetic Algorithm’ raamwerk, waren de studenten in staat om met een aantal slimme oplossingen te komen. Uiteindelijk slaagden de studenten erin het aantal benodigde kratten per set orders aanzienlijk te verminderen.

Maar dat was nog niet alles, de studenten hebben ook gebrainstormd over hoe het aantal gangpaden dat de werknemers van Albert Heijn moeten doorlopen in de thuiswinkelcentra kan worden geminimaliseerd, om onnodige wandeltijd te verminderen. De studenten ontwikkelden een intrigerend algoritme, dat deze minimalisatie van het aantal gangpaden integreerde in het ‘Biased Genetic Algorithm' raamwerk.

Al met al hebben zowel de studenten als Albert Heijn een geweldige tijd gehad. Beide partijen hebben veel van elkaar kunnen leren.

Universitair Docent
dr. Evelot Westerink-Duijzer, Universitair Docent

Voor meer informatie over hoe zowel Albert Heijn als de studenten deze seminar hebben ervaren, klik hier.