Al wandelend op zoek naar antwoorden op grote en kleine vragen in Rotterdam

Rotterdam - skyline - groen - duurzaam

Hoe loopt het nu echt in de stad Rotterdam? In de podcastserie Stadswandelingen komt deze vraag iedere aflevering terug in een ander thema. Al wandelend belichten de makers samen met wetenschappers en betrokken stadsbewoners urgente vraagstukken vanuit verschillende perspectieven. Van gentrificatie tot duurzaamheid, en van jeugdzorg of schuldensamenleving tot drugscriminaliteit. “Zoveel thema’s als de stad rijk is.”

Met deze podcast willen tien studenten van Erasmus Verbindt laten zien hoe de stad en de wetenschap met elkaar verknoopt zijn. Het eerste seizoen zit er net op. De redactie van de podcast heeft de afgelopen tijd hard gewerkt aan maar liefst negen afleveringen met uiteenlopende onderwerpen.

Eindredacteur Max Wassink en redactielid Isabel Bruijstens vertellen gepassioneerd over het maken van de podcast. Max: “Ik vind het interessant dat we met het maken van deze podcast een bepaalde filosofie of gedachtengoed kunnen verwerkelijken in een verhaal of in een onderzoek. Het is niet zo dat wij een bepaalde mening ergens over hebben en daar vervolgens een gast bij zoeken die de mening deelt, maar juist andersom. Vanuit onze interesse in een bepaald probleemgebied, zoeken wij naar experts of ervaringsdeskundigen die hun verhaal kunnen vertellen.”

Van wie is de stad?

In de eerste aflevering over gentrificatie wordt bijvoorbeeld gesproken met stadssociologe Gwen van Eijk en actievoerder Mustapha Eaisaouiyen, al wandelend door de Afrikaanderbuurt. Elk vanuit een andere invalshoek. “Soms krijg je dat onze gasten qua gedachtengoed naast elkaar staan, soms juist tegenover elkaar. Door te kiezen voor een diversiteit aan gasten, proberen we een thema interessant te maken”, zegt Max.

‘Een idee kan nooit groter worden dan jezelf als je het enkel tot jezelf beperkt’

Naast een diversiteit aan gasten, ligt de focus van de podcastserie ook op een diversiteit aan thema’s. “Door te werken met een groep mensen met diverse studieachtergronden, krijg je dat haast automatisch”, legt Isabel uit. “Het maken van de podcast doet mij erg denken aan een quote van Daan Roosengaarde uit onze aflevering over duurzaamheid.”

Max: “Roosengaarde zei toen: ‘Een idee kan nooit groter worden dan jezelf als je het enkel tot jezelf beperkt.’ Als je een idee op tafel legt, er mensen bij gaat betrekken, geeft iedereen een eigen input. In onze ogen krijg je dan een interessant gesprek met een goede uitdieping van het onderwerp. Het wordt interessanter, grootser, dan als je het voor jezelf gehouden had.”

Impact maken

Op de vraag of de podcast een link heeft met de strategie van de universiteit, gezien de verbinding van de stad met de universiteit, moet eindredacteur Max even nadenken. “Erasmus Verbindt is als strategisch initiatief natuurlijk een onderdeel van de strategie van de universiteit en de missie om wetenschap en samenleving te verbinden komt in de podcast zeker terug. Tegelijkertijd vinden wij het als redactie juist ook belangrijk om een constructief kritische rol te spelen. Niet alleen ten aanzien van problemen in de stad, maar ook ten aanzien van het wetenschappelijk discours over zaken als impact maken.”

“We proberen onze bescheidenheid hierin ook wel een beetje te waarborgen”, voegt Isabel hieraan toe. “Wij gaan niet van de daken roepen dat wij met onze podcast impact aan het maken zijn. Want wie zijn wij om dat te zeggen? Maar het is wel onze hoop dat er echt iets gebeurt als mensen naar Stadswandelingen luisteren.”

Ben je benieuwd naar alle afleveringen van Stadswandelingen? Beluister ze hier.