Phishing doordat iemand zich voordoet als een beroemdheid komt steeds vaker voor. Ook in Nederland is dit een fenomeen. Sophie van der Zee, universitair docent gedragseconomie aan Erasmus School of Economics, reageert hierop.
Van der Zee vergelijkt deze manier van phishing met marketingtrucjes. In de marketing worden namelijk ook vaak beroemdheden gebruikt, waardoor mensen zich sneller getrokken voelen om aankopen te doen. Internetoplichters creëeren een andere wereld, waarin zij vaak precies kunnen inspelen op mogelijke twijfels die men heeft. Hierdoor wordt het verhaal steeds geloofwaardiger.
Soms zit achter internetfraude ook echt georganiseerde misdrijf, aldus van der Zee. Die organisaties zetten zich hard in voor een verdraaide waarheid. Door de komst van AI en andere technologie kan de waarheid ook steeds meer vervormd worden.
Bij slachtoffers is er vaak sprake van schaamte, vooral na datingsfraude. Niet alleen financieel zijn zij bedrogen, maar vaak blijft er ook emotionele schade achter doordat het vertrouwen in relaties wordt geschaad. Veel mensen denken dat dit hen niet kan overkomen, maar van der Zee waarschuwt dat de beïnvloedingstactieken vaak zo goed zijn, dat het zo voor kan komen.
- Universitair Docent
- Meer informatie
U kunt het hele artikel van NH Dagblad, 18 januari 2025, hierboven downloaden.