Afbouw van de afvalverbrandingscapaciteit: goed of slecht idee?

De Telegraaf
Elbert Dijkgraaf sitting for photo
Erasmus School of Economics

Onlangs verscheen Elbert Dijkgraaf, hoogleraar empirische economie van de publieke sector aan Erasmus School of Economics, met een opinieartikel in de Telegraaf om zijn expertise te geven op het gebied van afvalverbranding. Nu de afvalverbrandingscapaciteit in de afgelopen decennia succesvol meer dan verdubbeld is, verschuift de discussie steeds meer naar preventie en recycling.

Die verschuiving is een goede zaak, aldus Dijkgraaf, aangezien op dit vlak nog veel moet gebeuren om onze economie circulair te maken. Er moet echter zoveel gebeuren dat we het niet redden met alleen Nederlandse secundaire grondstoffen, waardoor er import van buitenlandse grondstoffen nodig zal zijn. Deze zullen wel nog bewerkt moeten worden voordat zij gebruikt kunnen worden in productieprocessen.

Optimisten gebruiken de stijgende trend van preventie en recycling om nu al om te pleiten voor afbouw van de afvalverbrandingscapaciteit, aangezien die overbodig zou worden. Wellicht krijgen zij ooit gelijk. ‘Het punt is alleen dat we dat nog niet weten. Daarom kun je de bestaande capaciteit beter intact laten totdat je zeker weet dat je die niet meer nodig hebt. Anders loop je het risico dat het afval alsnog naar de stortplaats moet of dat je nieuwe dure afvalverbrandingsinstallaties moet gaan bouwen’, zegt Dijkgraaf daarop.

U kunt het volledige artikel van de Telegraaf, 11 september 2024, hierboven downloaden.