De kop is eraf! Vorige week rondden we met onze groep studenten het eerste vak van de master Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving af: Opgroeien binnen het gezin. Tijdens dit vak hebben studenten wetenschappelijke kennis over het gezin als systeem bestudeerd, en hebben zij geleerd deze kennis te vertalen naar praktisch toepasbaar, handelingsgericht en diversiteits-sensitief opvoedadvies. De toepassing van wetenschappelijke kennis op praktische opvoedvraagstukken is een van de speerpunten van onze master!
Studenten leerden in verschillende stappen over het voeren van een adviesgesprek op basis van de methode Oudergericht Pedagogisch Adviseren van Sonja Ehlers en Meta Kuipers. Eerst bekeken en bespraken de studenten voorbeeldgesprekken, vervolgens oefenden zij onderling, en uiteindelijk oefenden zij met opvoedprofessionals Elaine van Oorschot en Lieneke Jooren van Twinkeltje Opvoedondersteuning, onderdeel van de Van Veldhuizen Stichting. De opvoedprofessionals vonden het enthousiasme van de studenten heerlijk om mee te maken. Elaine: “Hun enthousiasme maakte het fijn om onze expertise vanuit de praktijk mee te geven. Een top les waarvan ook wij van Twinkeltje Opvoedondersteuning echt hebben genoten!”
In deze bijeenkomst bleek maar weer hoe belangrijk het is dat je als opvoedprofessional te allen tijde de verbinding zoekt door de opvoeder te volgen in het gesprek, en dat je de wetenschappelijk onderbouwde kennis toepast op de vraag en competenties van de opvoeder. Een goede verbinding tussen opvoedprofessional en opvoeder leidt tot wederzijds begrip, vermijdt het risico van het doen van aannames en leidt uiteindelijk tot effectievere advisering.
Studenten hebben tijdens het examen in de vorm van een adviesgesprek met trainingsacteurs Sascha Bol en Afke Weltevrede van Risbo, Erasmus Universiteit Rotterdam, laten zien dat zij een stevige basis hebben opgebouwd in wetenschappelijk onderbouwde opvoedadvisering. Hierop kunnen zij zowel binnen de master als in hun toekomstige werk als opvoedprofessional voortbouwen!
Inmiddels zijn we gestart met het tweede vak Opgroeien buiten het gezin, waarbij we vanuit het multisysteem perspectief inzoomen op leeftijdsgenoten en (sociale) media.