Aanklachten in de cryptowereld

BNR Beleggerspanel

In een aflevering van het BNR Beleggerspanel spreekt Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, over de recentelijke gebeurtenissen in de Amerikaanse cryptowereld. De grote cryptodienstverleners Gemini en Genesis worden namelijk door de Amerikaanse SEC voor de rechter gesleept.

Cryptodienstverleners Gemini en Genesis zouden onrechtmatig 900 miljoen dollar bij honderdduizenden beleggers hebben weggesluisd via een programma van Gemini, een dochterbedrijf van Genesis. Gemini heeft een project opgezet, Gemini Earn, waarin consumenten voor aantrekkelijke rendementen hun cryptomunten konden uitlenen aan het platform. Bij een dergelijk aantrekkelijk rendement zou de consument zelf moeten kunnen inschatten dat er risico’s aan verbonden zitten. Echter, de SEC beschuldigt de bedrijven ervan dat de risico’s onvoldoende zijn uitgelegd. Bovendien baseert de SEC hun aanklacht op het feit dat er niet-geregistreerde effect zijn aangeboden, aldus Pieterse-Bloem.

Ook kan de rechtszaak tegen Gemini en Genesis voor het Nederlandse bedrijf Bitvavo slecht aflopen. Het Nederlandse bedrijf krijgt namelijk nog meer dan 250 miljoen euro van Genesis. Mocht de rechtszaak uitlopen op boetes kan dat dus ook voor Bitvavo slecht aflopen, aldus de hoogleraar.

U kunt de volledige aflevering van het BNR Beleggerspanel, 17 januari 2023, hier beluisteren.