"Aandacht voor gender vind ik belangrijk."

In de afgelopen 5 jaar is de prestigieuze Athena Award uitgereikt aan enkele toonaangevende professionals en academici van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Dit jaar erkent de universiteit ook de belangrijke bijdragen van studenten. In 2018 won Lizzy Boonen, HR beleidsmedewerker van het Erasmus MC, de prijs voor haar inzet voor de ‘Female Talent Class’ (FTC) en ‘VENA’, het vrouwennetwerk van het Erasmus MC voor academici. “Het is belangrijk dat afdelingshoofden bewust zijn en blijven of hun team wel divers is en welke voordelen hen dit biedt.”

Waarom is vrouwelijk talent zo belangrijk voor organisaties als het Erasmus MC?

“Door vrouwelijke kwaliteiten te combineren met mannelijke kwaliteiten ontstaat er meer creativiteit, wat positieve gevolgen heeft voor een organisatie. Hierdoor bereik je als organisatie veel meer. Als meer vrouwelijk talent de top bereikt, wordt het vanzelfsprekender dat er verschillen zijn en kunnen we daar meer de vruchten van gaan plukken.

Er loopt hier genoeg vrouwelijk talent rond: 70% van de geneeskundestudenten is vrouw, 48% van de UHD is vrouw en ook onder de postdoc-onderzoekers zijn er veel vrouwen. Al deze vrouwen brengen talenten met zich mee. Als organisatie wil je gebruik maken van de beste talenten. Je wilt dat iedereen de kans heeft die te tonen. Mannen lijken hun talenten gemakkelijker zichtbaar te kunnen maken. Om de weg naar de top te vinden hebben we daarom programma’s ontwikkeld, waarin we vrouwen uitleggen hoe de organisatie werkt. In deze programma’s richten we ons op bewustwording en de politiek in de organisatie.”

Vanaf welk moment werd vrouwelijk talent een belangrijk vraagstuk voor jou?

“Het is een onderwerp wat mij altijd heeft geraakt. Ik heb tien jaar lang mijn eigen bedrijf gehad, waarin ik mij als loopbaancoach bezighield met de ontwikkeling van mensen. In 2010 ben ik bij het loopbaancentrum van het Erasmus MC gestart, waar ik mensen heb gesproken in allerlei posities en functies. Toen is mij de werking van dit systeem opgevallen, dat de doorstroom van vrouwen belemmert. Vrouwen zitten zichzelf ook in de weg. Ik vroeg mijzelf steeds vaker af: “Wat gebeurt er hier op het gebied van leiderschap?” Ongeveer vijf jaar geleden ben ik me daarom gaan richten op leiderschap en talentontwikkeling. Aandacht voor gender vind ik daarbij belangrijk.”

Op welke manier heeft het winnen van de FAME Athena Award impact gehad op jouw werk?

“Het heeft mij best wel een stimulans gegeven. Het is prettig dat je inspanningen gezien en gewaardeerd zijn. In plaats van dat mijn werk vanzelfsprekend was, kreeg het een positieve glans. Ik heb veel aandacht ontvangen na het winnen van de award en ik krijg leuke opmerkingen van mensen die mij herkennen van het artikel op de website van de universiteit.”

Zijn er ook andere manieren om mensen te erkennen voor hun werk, naast het uitreiken van de FAME Athena Award?

“Ik vind het een stimulerende award, leuk dat het aan een individu wordt gegeven. Achteraf ben ik de prijs pas echt gaan waarderen. Ik denk dat er veel mensen rondlopen binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam en het Erasmus MC die interessante projecten doen, maar niet altijd even zichtbaar zijn. Iemand als mijn collega Corine, die al jaren bezig is met thema’s als leiderschap en ontwikkeling, en ervoor gezorgd heeft dat aandacht voor vrouwen vanzelfsprekend is, mag veel meer in het zonnetje worden gezet. Een andere manier om mensen te erkennen is misschien om initiatieven te belonen. Daar kunnen meer mensen bij betrokken zijn.”

"Uiteindelijk maakt het niet uit of de leidinggevende een man of een vrouw is, maar hoe zij toppers in hun kracht krijgen."

Hoe kunnen we met z’n allen een bijdrage leveren aan het stimuleren van vrouwelijk talent?

“Er moet nog veel gebeuren. Het is belangrijk dat afdelingshoofden zich bewust gaan of blijven afvragen of hun team wel divers is. Het is belangrijk dat zij de voordelen van diversiteit nog beter gaan zien. Daarnaast helpt persoonsgerichte aandacht en erkenning. Het stimuleren van vrouwelijk talent betekent ook het kijken naar de verschillen. Niemand is hetzelfde. Sommigen vrouwen zijn meer zelfstarters, terwijl anderen opbloeien door steun en erkenning van de leidinggevende. Als leidinggevende is het van belang om hiervan bewust te zijn en de juiste leiderschapsstijl toe te passen.

Uiteindelijk maakt het niet uit of de leidinggevende een man of een vrouw is, maar hoe zij toppers in hun kracht krijgen. Talent moet naar de top kunnen komen. Daarnaast is het belangrijk dat er meer begrip komt voor de vrouwen die extra steun nodig hebben. Ook door de vrouw die op eigen kracht naar de top is geklommen.”

Met de Athena Award vraagt Female Academics Moving toward Equity (FAME) aandacht voor medewerkers en studenten die op onderscheidende wijze vrouwelijk talent binnen de EUR-gemeenschap stimuleren en daarmee een voorbeeld zijn voor anderen. Ken jij ook iemand binnen de EUR- gemeenschap? Nomineer diegene dan voor de Athena Award 2019.