22 februari: theatervoorstelling Parbo Oema in Bibliotheek Rotterdam

Studentenplatform INCLUDED van de Hogeschool Rotterdam presenteert op 22 februari de theatervoorstelling Parbo Oema van Rosa Weekers plus een nagesprek in de Centrale Bibliotheek in Rotterdam. Parbo Oema is een solovoorstelling over leven tussen twee culturen. Als Rosa vanuit Suriname naar Nederland verhuist om te studeren moet ze zich voor haar gevoel ineens profileren. Is ze een Surinaamse vrouw of een Nederlandse?

Rosa besluit dat ze net als haar moeder, grootmoeder en overgrootmoeder een Surinaamse vrouw is. Maar ze lijkt niet op hen… Ze is veel lichter, spreekt geen Sranan Tongo en kan bij lange na niet zo lekker koken. Wat maakt haar dan een Surinaamse vrouw? In Parbo Oema onderzoekt Rosa wie de Surinaamse vrouw is. Waar zij vandaan komt. Wat haar drijft en wat zij doorgeeft aan haar dochters, de Surinaamse vrouwen van morgen.

Na de voorstelling volgt een panelgesprek waar Rosa met studenten en docenten van Hogeschool Rotterdam spreekt over de voordelen en uitdagingen van het hebben van een bi-culturele identiteit in het onderwijs. Wat voor belangrijke rol speelt het onderwijs bij identiteitsontwikkeling? Welke vragen stel je jezelf of worden je gesteld? Waar loop je tegenaan? En vooral, wat heb je nodig om jouw culturele identiteit niet een last, maar een kracht te kunnen laten zijn?

Programma woensdag 22 februari

19:00-19:30 uur > Inloop

19:30-20:10 uur > Voorstelling Parbo Oema

20:10-20:40 uur > Panel talk

20:40-20:45 uur > Spoken word performance

20:45-21:15 uur > Borrel en napraten in de foyer

Over INCLUDED

INCLUDED is een studentenplatform dat ruimte geeft aan ongehoorde studentenverhalen gericht op inclusie, racisme/discriminatie en je thuis voelen binnen Hogeschool Rotterdam. Dit doen ze door het schrijven van artikelen, maar ook door het organiseren van events.

Deze voorstelling wordt georganiseerd in het kader van Black History Month.

Meer informatie: https://www.bibliotheek.rotterdam.nl/activiteiten/agenda/evenement/37462-theatervoorstelling-parbo-oema-de-belangrijke-zoektocht-naar-je-eigen-bi-culturele-identiteit