Inzichten in duurzaamheid van een UNIC City Labs studiereis naar Ierland

Attending sessions at University College Cork

Duurzaamheid

In het kader van de UNIC University Alliance en het A.A. van Beek fonds brachten studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam van het vak Perspectives on Sustainability van de LL.M. Publiekrecht voor Bedrijf en Burgers tussen 6 en 8 juni dit jaar een bezoek aan UNIC-partner University College Cork ('UCC').

Na aankomst op de bestemming in de ochtend op 6 juni, hadden de studenten de hele middag gewijd aan het bijwonen van presentaties over duurzaamheid van zowel academici als experts uit de praktijk. Na het welkomstwoord van professor McIntyre, mededirecteur van het Centre for Law and the Environment aan de UCC, volgden twee presentaties over theoretische duurzaamheidskwesties. De eerste werd gegeven over natuurrechten door de heer Suarez Bohorquez en de tweede ging over de relatie tussen duurzame ontwikkelingsdoelen en internationaal recht door mevrouw Guiry. Deze twee presentaties werden gevolgd door andere die lieten zien hoe je theoretisch onderzoek kunt vertalen naar meer geëngageerd onderzoek. Zo besprak Dr. Aronsson-Storrier haar lopende, door UNIC gefinancierde onderzoek naar stedelijke klimaatadaptatie in Cork en Malmö, terwijl de heren O'Reily, Twomey en O'Donovan de decarbonisatiepaden bespraken die de Cork County Council volgt in zijn aanpak van klimaatactie. Tot slot volgde een presentatie over de ervaringen van UCC-studenten op hun Clinical Environmental Law Research met een specifieke focus op Airborne Ammonia Pollution from Agriculture. Op deze manier konden de EUR-studenten verder reflecteren op hun eigen ervaring met de rechtskliniek voor de gemeente Rotterdam binnen het vak Perspectives on Sustainability.

Attending sessions at University College Cork

Geïnspireerd door verschillende perspectieven

Op 7 juni kregen studenten de kans om de hele dag de "sustainability showcase" bij te wonen. De "sustainability showcase" was bedoeld om al het onderzoek op het gebied van duurzaamheid te verzamelen dat aan de UCC wordt uitgevoerd. Zo konden studenten luisteren naar presentaties uit verschillende vakgebieden van de sociale wetenschappen (bijv. economie, recht, bestuur). Aan het begin van de conferentie hield professor McIntyre een actuele presentatie over "Values, Convergence and International Water Law". In de namiddag werden daarentegen relevante presentaties gegeven binnen de sessie getiteld "Social Sustainability, Law and Sustainable Consumption".

Al met al kregen de studenten veel verschillende perspectieven op duurzaamheid, zowel in onderzoek als in de praktijk, en gingen ze met nieuwe motivatie en inspiratie terug naar Nederland.