In deze publicatie delen we een conceptuele en structurele aanpak genaamd de ‘waardbloemmethode’, die kan worden gebruikt en aangepast door docenten en onderwijsontwikkelaars die (elementen van) impactgedreven onderwijs in hun praktijk willen opnemen. Deze methode wil inspireren door zowel een praktische als theoretische basis te bieden om betrokken en zinvol onderwijs te ontwikkelen. Zij bestaat uit 7 stappen die gebruikt kunnen worden als scaffolding voor studenten terwijl ze in gesprek gaan met maatschappelijke partners en hun specifieke context op holistische wijze onderzoeken. De methode blijft studenten ondersteunen bij het ontwerpen en evalueren van een interventie die tot doel heeft impact te maken. De zeven stappen zijn:
- Persoonlijke en teamwaarden en -doelstellingen vaststellen
- Leren over de context: masterclasses zetten de toon
- Urgente kwesties en ambities bepalen
- Stakeholders betrekken
- Alternatieve toekomstscenario’s ontwikkelen
- Een interventie ontwerpen
- Impact evalueren
Auteurs
Els Leclercq, Emiel Rijshouwer, Almar Bok, Jiska Engelbert