Inzet rijsimulator biedt kansen voor praktijkschool leerlingen

Impact Centre Erasmus (ICE) heeft in samenwerking met RoyalHaskoning DHV onderzoek gedaan naar de inzet van rijsimulatoren voor het behalen van het rijbewijs B en het vorkheftruckrijbewijs. Hierbij staat de vraag centraal hoe de simulatoren het beste bijdragen aan de competenties van leerlingen in het praktijkonderwijs (PRO) en voorgezet speciaal onderwijs (VSO).

Leerlingen kunnen in een rijsimulator in een veilige setting oefenen met gevaarlijke situaties, en deze herhalen. Uit onderzoek blijkt dat het inzetten van een simulator bij kan dragen aan de afname in angst en toename in zelfvertrouwen. Het vergroot daarbij de motivatie en zelftevredenheid en kan daarmee een positieve bijdrage hebben in het leerproces. Ook biedt de simulator de optie om rijprestaties objectief te bemeten en voortgang over tijd te beoordelen. In de simulator van het Schreuder College ligt de nadruk op operationele vaardigheden, maar kan via de juiste oefeningen ook ingezet worden om risicobewustzijn en gevaarherkenning te trainen.

Daarnaast is er is gekeken naar aanbevelingen om de impact van de simulatoren te vergroten. Met name het taalniveau en het theorie-examen vormen voor deze doelgroepen een barrière, blijkt uit resultaten onder leerlingen en consultatie met betrokkenen. Naast het bieden van taalondersteuning, is hierbij het opdelen van het traject in fases een aanbeveling.

Ook worden aanbevelingen gedaan op gebied van het leerplan, strategie en proces. Eén van mogelijke strategische opties voor de inrichting van simulatoren luidt om verkeerseducatie in het gehele onderwijscurriculum te verankeren. Ook in andere verkeersrollen, zoals van voetganger of fietser, zijn kennis en vaardigheden nodig om veilig en verantwoord aan het verkeer deel te nemen. Zo groeit de leerling in kennis rondom verkeersregels en –handelingen en sluit de rijopleiding beter aan op kennis en vaardigheden die al aanwezig zijn.

Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door PROVSO.WORKS en Citylab010, én door inbreng van diverse belanghebbenden die hun medewerking hebben verleend aan het onderzoek door een interview, deelname aan een panel of door het invullen van de vragenlijst.

Impact Centre Erasmus, Erasmus Universiteit Rotterdam, is een expertisecentrum rond impactdenken, -meten en -sturen en verzorgt onderwijs en onderzoek. Bij onderzoek worden te allen tijde de desbetreffende belanghebbenden betrokken, dit geeft extra waardevolle inzichten.
Het publieksrapport inclusief bevindingen en aanbevelingen is te verkrijgen via Impact Centre Erasmus.