Impact blijft alsmaar populairder worden. Meest gemaakte fout is wanneer organisaties na afloop van bijvoorbeeld een project of subsidie willen weten wat de impact van hun inspanningen is geweest. Dat is een gemiste kans.
Het gaat bij impact niet alleen om het bewijzen, maar ook om het verbeteren van prestaties. Dus moet je vooraf goed bepalen wat je gaat meten. Het leereffect van achteraf meten is vaak te klein. Er zijn veel redenen waarom eventuele negatieve effecten of ruimte voor verbetering niet zullen worden benut. Je hoort dan: ‘Het project is al afgerond en wij zijn al bezig met het volgende project’. Vooraf bedenken wat je wilt leren en meten maakt impactmetingen nuttiger, beter betaalbaar en veel leuker.
De P+ Special ( week 46 2021) toont zes ‘sociale’ onderzoeken van het Impact Centre Erasmus waarbij vooraf werd bepaald wat er zou worden gemeten. Impact Centre Erasmus meet al sinds 2007 impact.
De onderzoeken worden in P+ gepresenteerd door Karen Maas, wetenschappelijk directeur en Jacqueline Scheidsbach, executive director. De onderzoeken zelf zijn of worden (mede) uitgevoerd door researchers van Impact Centre Erasmus, vaak in samenwerking met andere partijen. Impact Centre Erasmus doet meer dan alleen onderzoek naar sociaal maatschappelijke impact. Daar dit artikel onderdeel uitmaakt van een uitgave van het P+ magazine dat in het teken staat van de ‘mens’ beperken we ons bewust tot de genoemde voorbeelden. Ook deze zijn slechts een selectie.