- Persbericht -
Onderzoek door Impact Centre Erasmus , een onderzoekscentrum verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, in opdracht van het Oranje Fonds wijst uit dat gebruikers van mijnbuurtje.nl gemiddeld 60% meer ontmoetingen in hun eigen buurt hebben. Jaarlijks leren inwoners via mijnbuurtje.nl gemiddeld 22 nieuwe buurtgenoten kennen, van wie 9 buren elkaar vervolgens ook vaker dan één keer ontmoeten. Inwoners voelen zich verbonden met de buurt of wijk en zijn betrokken bij activiteiten. 48% geeft aan regelmatig activiteiten te ondernemen die ze vinden via het mijnbuurtje platform.
Impact Centre Erasmus onderzocht in 2019 de sociale impact die mijnbuurtje.nl heeft op wijken en buurten in ons land. Opdrachtgever voor het onderzoek is het Oranje Fonds. mijnbuurtje.nl is deelnemer aan het groeiprogramma van het Oranje Fonds. Het onderzoek is uitgevoerd via 24 online platformen van mijnbuurtje.nl. Eén op de vijf respondenten uit het onderzoek onderneemt regelmatig activiteiten met buurtbewoners die ze via het mijnbuurtjeplatform hebben ontmoet. Buurtverbinders besteden na hun training wekelijks gemiddeld 2 tot 3 uur aan het verbinden van inwoners. Ze groeien in hun persoonlijke ontwikkeling en sociale vaardigheden.
Oprichter Eric Hendriks van mijnbuurtje.nl: “Onze gerichte aanpak om inwoners via getrainde buurtverbinders en hun eigen online communityplatform te verbinden, is in veel gemeenten succesvol. Dit onderzoek bevestigt wat wij zien gebeuren in de verschillende buurten, wijken en gemeenten waar wij actief zijn: het ontstaan van meer verbindingen tussen inwoners en meer betrokkenheid bij elkaar. Mensen voelen zich meer thuis in hun omgeving. De vrijwillige buurtverbinders en onze platformen maken het verschil!”
Over mijnbuurtje.nl
mijnbuurtje.nl uit Nijmegen is een sociale onderneming met als doelstelling ‘meer betrokken buurten waar mensen en organisaties elkaar kennen, samenwerken en optimaal benutten wat de buurt te bieden heeft’. Ze onderscheidt zich door een aanpak waarbij inwoners samen met professionals opgeleid worden tot buurtverbinders. Iedere groep buurtverbinders krijgt het beheer over een eigen online platform waar inwoners elkaar en alles uit de buurt kunnen vinden. De eigen identiteit van elk platform staat hierbij voorop. mijnbuurtje.nl is sinds 2013 actief in meer dan 60 dorpen en steden in Nederland. Inmiddels zijn er al meer dan 500 buurtverbinders opgeleid.