GRIP: Bevorderen van Dynamiek in Studententeams bij Internationale Consultancyprojecten (RSM)

Game-Based Learning
GRIP International Team Simulation

Het Internationaal Studententeam Simulatiespel, dat gebruik maakt van het online simulatiespel GRIP, bootst de dynamiek na van interactie binnen internationale studententeams. Het spel helpt hen zich voor te bereiden op uitdagingen bij het werken aan langetermijnprojecten.

 

GRIP RSM 1.png

Over het spel

De simulatie weerspiegelt de interactiedynamiek binnen internationale studententeams die werken aan langdurige consultancyopdrachten voor bedrijven. Deze teams worden vaak geconfronteerd met verschillende uitdagingen tijdens hun projecten, zoals:

  • Individuele teamleden die meeliften.
  • Verschillende ambities en verwachtingen met betrekking tot de kwaliteit van het werk, het belang van het project en streefcijfers.
  • Planningsproblemen door conflicterende roosters en activiteiten buiten de universiteit.

Als gevolg hiervan ervaren veel groepen spanningen en conflicten op bepaalde momenten tijdens hun projecten, wat leidt tot ondermaats presteren. De simulatie helpt nieuwe teams zich voor te bereiden op deze uitdagingen.

In de simulatie bestaan teams uit 4-6 studenten. Idealiter weerspiegelen deze groepen de teams waarin de studenten zullen werken aan hun bedrijfsopdrachten.

Leerdoelen

De simulatie bereidt studenten voor om:

  • Te werken als team en elkaar te leren kennen. De teamsimulatie is een goed startpunt voor groepen studenten die elkaar nog niet kennen.
  • Te begrijpen hoe projectwerk vaak wordt onderbroken door onvoorziene gebeurtenissen.
  • Het belang in te zien van het maken van duidelijke afspraken aan het begin van het projectwerk en vroegtijdig te plannen.
  • Het managen van afwegingen tussen team- en individuele belangen.

Spelmechanismen

  • Aantal spelers: 4-6 spelers per spel
  • Locatie: online
  • Duur:
    • Standaard sessie: 120 minuten 
    • Uitgebreide sessie: 195 minuten (120 minuten standaard + 75 minuten uitbreiding)

Een docentenhandleiding (zie Downloads) is ontwikkeld als leidraad voor instructeurs bij het gebruik van het online simulatiespel. De handleiding bestaat uit vier delen:

  • Het onderwijsplan: Deze sectie biedt specifieke informatie over de leerdoelen en onderwijskansen.
  • De technische handleiding: Deze sectie helpt instructeurs bij het uitvoeren van de simulatie en het instrueren van de spelers.
  • Overzicht van de simulatie: Deze sectie bevat screenshots en beschrijvingen van gebruikers- en instructeurschermen.
  • Bijlagen: Deze sectie bevat informatie over bronnen die in de klas kunnen worden gebruikt voor evaluatie en analyse.

Enkele dagen voor de simulatie moeten de studenten geïnformeerd worden over het doel van de simulatie in de context van hun groepswerk, en ontvangen ze informatie over hun teamleden en hun rollen. Om hen te helpen de simulatie te begrijpen, is er een test mural beschikbaar evenals een korte instructievideo over de simulatie.

Aan het begin van de simulatie is het wellicht goed om het doel van het spel opnieuw te benadrukken en de studenten te informeren over de tijdlijn van de simulatie, inclusief de nabespreking. Vervolgens kunnen de groepen beginnen met de simulatie. Voor dit doel verbindt de instructeur zich met de website. Op de welkomstpagina zijn er twee knoppen. De eerste stap is om op de knop 'Regels' te klikken om een tutorial van 10 minuten te starten die de studenten begeleidt bij de opzet van de simulatie.

Nadat de groepen het einde van de tutorial hebben bereikt, klikt de instructeur op de knop 'Start' om de echte simulatie te beginnen.

Op verschillende momenten tijdens de simulatie ontvangen de teams berichten over onverwachte gebeurtenissen of interventies van de bedrijfscoach die actie vereisen van het studententeam. De student-moderator onthult deze op de Mural en deelt zijn of haar scherm om dit aan de andere studenten te laten zien. De simulatie duurt 60 minuten.

Wanneer de simulatie is afgelopen, onthult de student-moderator het scoreformulier om de teamscores en individuele scores te berekenen. De teamscores variëren van 0 tot 10, en de individuele scores variëren van -8 tot +2.

Houd bij het spelen van het spel het volgende in gedachten:

  • Idealiter spelen studenten de simulatie thuis. Studenten zouden niet samen op dezelfde locatie moeten spelen vanwege interferentie van microfoons.
  • Gebruik laptops en desktopcomputers (tablets worden niet aanbevolen).
  • Open de simulatie in een browser. Gebruik de nieuwste versie van Chrome, Safari, Firefox, enzovoort.
  • Zoom is het voorkeur communicatieplatform vanwege de soepele videoweergave.
  • Schakel privéchat in de instellingen in, zodat studenten privé kunnen communiceren.
  • Schakel scherm delen in breakout rooms in.

Bekijk de instructeursvideo voor een algemeen overzicht van je acties (Wachtwoord: International Teams).

Op dit moment kan het spel alleen worden gespeeld binnen de Rotterdam School of Management (RSM). Als je de mogelijkheden wilt verkennen om het spel binnen jouw faculteit beschikbaar te maken, neem dan contact op met de Community for Learning & Innovation.

GRIP RSM 2.png
GRIP RSM 3.png
GRIP RSM 4.png
GRIP RSM 5.png
GRIP RSM 6.png
GRIP RSM 7.png

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen