Wetenschapscafé Rotterdam: editie juni 2023

Het onderwerp voor deze editie wordt later bekend gemaakt
Wetenschapscafe sfeerbeeld: jonge mensen in een cafe
maandag 26 jun 2023, 19:30 - 21:00
Lezing
Gesproken taal
Engels

Bar Blink, Wijnhaven 59, 3011 WJ Rotterdam

Voeg toe aan agenda
Veel bezoekers zitten aan tafels in het Wetenschapscafe.

Het Wetenschapscafé is een maandelijkse, informele bijeenkomst van mensen die zijn geïnteresseerd in wetenschap. Elke maand staat een wetenschapper centraal die gepassioneerd en op een toegankelijke manier vertelt over zijn of haar onderzoek. Onder het genot van een drankje wordt geluisterd, gepraat en gediscussieerd.

Biologisch bewijs is verreweg het krachtigste bewijs in de rechtszaal, waarmee strafzaken worden opgelost door personen te koppelen aan slachtoffers en plaats delicten. Het ontrafelen van unieke DNA-'vingerafdrukken' is echter afhankelijk van bekende verdachten of 'hits' in nationale forensische DNA-databanken. Dus als deze niet beschikbaar zijn, vraagt de politie vaak waar een persoon vandaan komt en hoe hij of zij eruitziet. De huidige forensische DNA-profilering helpt ons om continentale voorouders en sommige uiterlijke kenmerken te voorspellen, maar onderzoek is nog steeds in ontwikkeling. Welke andere persoonskenmerken kunnen we voorspellen op basis van DNA? Deze lezing gaat over onderzoek naar een extra 'verborgen' laag van ons DNA: het chemische profiel, of met andere woorden wat we epigenetica noemen, dat te maken heeft met hoe genen 'aan' en 'uit' gaan. Stel je DNA voor als een unieke 'vingerafdruk' die niet alleen iemands identiteit onthult, maar ook een spoor van informatie over de activiteit van zijn genen, dat cruciale inzichten kan onthullen in iemands vroegere blootstellingen, levensgewoonten en zelfs zijn leeftijd.

Tijdens haar lezing zal Dr. Vidaki de basisprincipes van forensische DNA-profilering verkennen en een boeiende casestudy behandelen waarbij epigenetische 'vingerafdrukken' als stille getuigen fungeren om een mysterieuze misdaad te ontrafelen. Het immense potentieel en de verschillende ethische en privacykwesties van epigenetica zullen worden besproken, die samen mogelijk de toekomst van forensisch onderzoek kunnen herschrijven.

Dr. Vidaki heeft haar PhD behaald aan King's College London, Verenigd Koninkrijk, met haar scriptie 'Novel uses of epigenetics in forensic science'. Momenteel is ze universitair docent Individualized Epigenomics bij de afdeling Genetische Identificatie van het Erasmus MC. Haar onderzoek richt zich op het ontdekken van nieuwe epigenomische variatie met zowel forensische als medische relevantie - bijvoorbeeld geassocieerd met veroudering en levensstijl - en op het ontwikkelen van nieuwe computationele en experimentele technieken om DNA beter te kunnen lezen.

Datum: 26 juni 2023
Inloop: 19.30 uur