Studio Erasmus

Talkshow
interviewer en gast op podium met toekijkend publiek
dinsdag 12 mrt 2024, 20:00 - 21:45
Gesproken taal

Theater Rotterdam

Meld je aan! Voeg toe aan agenda
Arie Kers

Studio Erasmus is de talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op dinsdag 12 maart 2024 onder meer over of het gebruik van hakenkruisen wel gepast in bij de re-enactment van gevoelige geschiedenis en of opgroeien in economische voorspoed invloed heeft op de houding ten opzichte van migratie.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Met deze editie op het programma:

• Hoe re-enact je gevoelige geschiedenis? Lise Zurné deed onderzoek naar het naspelen van de Tweede Wereldoorlog en de Indonesische Onafhankelijkheidsstrijd. Wordt er wel of geen hakenkruis gedragen en wie nemen er eigenlijk deel aan dit soort re-enactment evenementen?
  • Is krimp van de Rotterdamse haven onvermijdelijk? Bart Kuipers en Albert Veenstra over of handel over zee nog wel betrouwbaar is met de situatie in de Rode Zee, het eerdere blokkeerschip ‘Ever Given’ en de wens vanuit de politiek om in te zetten op vergroening. Hoe kan Rotterdam hét logistieke knooppunt van Europa blijven?
  • Zijn mensen tegen migratie omdat ze het zelf zwaar (gehad) hebben? Minicollege door Robert Dur over of er een verband is tussen opgroeien onder lastige economische omstandigheden en de bereidheid om op latere leeftijd mensen te helpen. Maar wat als die mensen uit een ander land komen? Geldt er dan ineens een andere logica? En waarom?
  • Hebben we in de gezondheidszorg meer goede en open gesprekken nodig tussen patiënt en dokter over ziekte, leven, en de dood? Judith Rietjens (Erasmus MC & TU Delft) werd onlangs benoemd tot hoogleraar Design for Public Health waar ze zich zal focussen op persoonsgerichte zorg en het ontwerpen van dit soort moeilijke gesprekken: “Als mensen kunnen uiten wat ze belangrijk vinden, zullen ze vaker de zorg krijgen die hen past.”
  • En een optreden door de Bruno Balbi en band.

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale en Theater Rotterdam. Presentatie: Geert Maarse.

Kun je niet wachten tot de volgende editie? Kijk of luister vorige edities terug via YouTube of Spotify!

Studio Erasmus - 12 maart

Meld je aan!

Datum: Dinsdag 12 maart 2024
Tijd: 20:00 uur