Studio Erasmus

Talkshow
dinsdag 20 nov 2018, 20:30 - 21:45

Theater Rotterdam Schouwburg (Foyer)

Reserveren aanbevolen Voeg toe aan agenda
studiumgenerale@eur.nl - do not reuse

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op dinsdag 20 november o.a.: het gevaar van politieke correctheid, ‘hoe ziet een gedachte eruit?’ en het belang Marx.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 20 november 2018 in Theater Rotterdam, staan o.a. op het programma:

• Waarom we nu naar Marx moeten luisteren - Tien jaar na de val van Lehman Brothers is er aan de basis van ons financiële systeem nauwelijks iets veranderd. Sterker nog: volgens velen is de volgende crisis alweer in aantocht. Biedt Marx een oplossing? We praten met econoom Irene van Staveren over het belang van een van de meest invloedrijke (en verguisde) denkers van de afgelopen eeuwen: Karl Marx, die dit jaar precies 200 jaar geleden geboren werd.
  • Hoe ziet een gedachte eruit? – neurowetenschapper Chris de Zeeuw slaagde er - onder meer dankzij nieuwe, zeer nauwkeurige meettechnologie - in om voor het eerst inzichtelijk te maken wat er in de hersenen gebeurt als we een gedachte hebben, ons concentreren of een keuze proberen te maken. Zijn bevindingen (die leidden tot publicaties in Nature en Science Advances) worden alom bejubeld en gezien als een paradigmashift in het hersenonderzoek.
  • Wat te doen met Facebook-account of telefoonabonnement na overlijden? Studentondernemer Graciëlla van Hamersveld heeft de dienst Closure opgericht, die nabestaanden helpt met de digitale erfenis.
  • Is Nederland doorgeslagen in politieke correctheid? - De Islam, slavernij, zwarte piet: slechts een greep uit de thema’s waarover je verweten kunt worden politiek correct te zijn. Maar wat is politiek correct gedrag eigenlijk? Wat zegt de groeiende aanwezigheid van politieke correctheid over deze tijd? Onderzoekers Gerben Bakker en Gert Jan Geling schreven een boek (Over Politieke Correctheid, 2018) waarin ze stellen dat politieke correctheid niet zo onschuldig is als het lijkt, en mogelijk zelfs een bedreiging kan vormen voor onze democratie.
  • Is Rotterdam beter af met een gekozen burgemeester? Stadscollege door filosoof Gijs van Oenen i.s.m. Vers Beton.

Livemuziek van Eline Mann

Datum: Dinsdag 20 november 2018
Tijd: 20.30 (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur)
Locatie: Theater Rotterdam - Foyer Rotterdamse Schouwburg