Promotie W.H. (Wessel) Coppes

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Logo Erasmus School of History, Culture and Communication.

Op woensdag 5 juni 2024 verdedigt W.H. Coppes het proefschrift met de titel: ‘Verkeerd verbonden: percepties van belanghebbenden over popmuziek binnen het hoger muziekonderwijs‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Popmuziek binnen het hoger muziekonderwijs is de afgelopen dertig jaar heel gewoon geworden. Toch is er nog steeds veel onduidelijk over wat het precies inhoudt. Deze onduidelijkheid draait onder meer om essentiële onderwerpen als de canonisatie van popmuziek, doelstellingen van het onderwijs, de aansluiting met de arbeidsmarkt en de definitie van popmuziek in de context van het hoger muziekonderwijs. Ook het feit dat popmuziek geen deel uitmaakt van de hogere kunsten schept onduidelijkheid over wat hoger popmuziekonderwijs eigenlijk is, omdat instellingen voor hoger muziekonderwijs oorspronkelijk zijn opgericht voor het behoud van de hogere kunsten, en dus niet voor popmuziek. Om popmuziek te begrijpen in de context van het hoger muziekonderwijs heb ik mij gericht op de perceptie van de stakeholders. In dit proefschrift onderzoek ik hoe belanghebbenden in het hoger popmuziekonderwijs (studenten, staf, arbeidsmarkt) de inhoud en toegevoegde waarde van het hoger popmuziekonderwijs voor een succesvolle carrière in de muziek waarnemen.  De resultaten laten zien dat popmuziek in de context van het hoger muziekonderwijs verschillende betekenissen lijkt te hebben voor verschillende belanghebbenden. Over het algemeen is populaire muziek binnen de muren van Europese instellingen voor hoger onderwijs waarschijnlijk westerse kunstmuziek, gebaseerd op Brits/Amerikaanse popmuziek met een vleugje lokaal tintje.  Popmuziekopleidingen leiden hun studenten schijnbaar op voor een arbeidsmarkt die vergelijkbaar is met de arbeidsmarkt waar Westerse kunstmuziekopleidingen voor opleiden.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.