Promotie W. (Wilson) Lim

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Kandidaat verdedigt zijn proefschriftop woensdag 12 april 2023, getiteld: Managing Mycetoma: Improving Identification and The Search For New Treatment Options

Samenvatting: Mycetoma is een besmettelijke en inflammatoire verwaarloosde tropische ziekte die endemisch is in landen in de tropen en subtropen. Deze ziekte wordt gekenmerkt door tumorale zwellingen en afscheiding van pus en korrels. Mycetoma kan worden veroorzaakt door bacteriën (actinomycetoma) en schimmels (eumycetoma).

Om de ziekte beter te kunnen behandelen, moeten verbeteringen worden aangebracht in het diagnose- en behandelingstraject. Hier hebben we de diagnose van mycetoma verbeterd door een nieuw identificatiemiddel te maken voor de meest voorkomende schimmel die de ziekte veroorzaakt. Dit identificatiemiddel stelt ons nu in staat om de oorzakelijke agentia binnen enkele uren te identificeren. Behandeling van mycetoma is teleurstellend. Het omvat een behandelduur van meer dan 1 jaar, waarbij terugvallen vaak voorkomen. We hebben gezocht naar nieuwe medicijnen om mycetoma te behandelen door gebruik te maken van een open-access drug-repurposing benadering. We hebben 4 veelbelovende medicijnklassen geïdentificeerd voor verder onderzoek na screening van meer dan 1300 medicijnen en verbindingen in vitro en in vivo. Vervolgens hebben we melanine-remming verkend als alternatieve behandelingsaanpak. De combinatie van melanineremming en antischimmelbehandeling toont in vitro belofte. Een strategie voor toekomstige behandeling van mycetoma zou waarschijnlijk zijn om eerst melanine-biosynthese te remmen en vervolgens te behandelen met antischimmelmiddelen.

De openbare verdediging zal exact om 15.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.