Promotie T.E. (Tobias) Sangers

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 9 oktober 2024 verdedigt T.E. Sangers het proefschrift met de titel: ‘Verkenning van artificiële intelligentie en mobile health in de huidkankerzorg: van ontwikkeling tot implementatie'.

Korte samenvatting:

In Nederland neemt de incidentie van huidkanker zorgwekkend toe, wat een steeds grotere druk legt op de gezondheidszorg. Gelukkig bieden technologische innovaties, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en gezondheidsapps (mHealth), veelbelovende oplossingen om de diagnostiek te verbeteren.

Een van de studies in dit proefschrift liet zien dat een simpele selfie, geanalyseerd met een AI-tool, huidkanker nauwkeuriger kan voorspellen dan traditionele risicofactoren. Dit opent de deur naar een snelle en toegankelijke manier om risicopatiënten te identificeren. Daarnaast werd een mHealth AI-app uitgebreid getest, waarmee gebruikers verdachte plekjes kunnen fotograferen en direct een risicobeoordeling ontvangen. Hoewel de app zeer gevoelig bleek in het opsporen van huidkanker, gaf deze ook soms onterechte alarmeringen. Een daaropvolgende populatiestudie, uitgevoerd in samenwerking met een grote Nederlandse zorgverzekeraar, bevestigde dat de app kan helpen bij het opsporen van meer huidkankergevallen, maar ook leidde tot extra doktersbezoeken voor onschuldige plekjes.

Kwalitatief onderzoek toonde aan dat zowel zorgverleners als patiënten openstaan voor deze technologieën, al zijn er nog zorgen over de nauwkeurigheid en de rol van de arts. Desondanks zien zij belangrijke voordelen, zoals meer bewustwording en betere vroege opsporing van huidkanker.

De studies in dit proefschrift benadrukken de grote potentie van AI en gezondheidsapps, maar onderstrepen ook de noodzaak van verdere ontwikkeling en regulering om deze technologieën effectief en betrouwbaar in te zetten.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.