Promotie S.S. (Sanne) Mooldijk

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op donderdag 10 oktober 2024 verdedigt S.S. Mooldijk het proefschrift met de titel: ‘Dementie in de verouderende populatie: inzicht in determinanten en in het natuurlijk ziektebeloop‘.

Korte samenvatting:

Dementie is een verschrikkelijke ziekte van de hersenen die, vooral op hoge leeftijd, veel voorkomt en waarvoor momenteel helaas geen effectieve therapie bestaat. Inzicht in het ontstaan van dementie is van groot belang om dementie te kunnen voorkomen en voor het ontwikkelen van behandelingen. In het eerste deel van dit proefschrift richtte ik mij op het onderzoeken van de invloed van lichaamsvet en van versuikeringsprocessen (advanced glycation end products), die bijvoorbeeld verstoord kunnen zijn bij mensen met overgewicht of met suikerziekte. Deze versuikeringsprocessen gingen samen met verminderde cognitieve functies en leken een rol te hebben in het ontstaan van dementie. De rol van lichaamsvet, daarentegen, was niet eenduidig en vooral sterk afhankelijk van de leeftijd.

In het tweede deel van het proefschrift richtte ik mij op het natuurlijke ziektebeloop van dementie, aangezien dit voor patiënten, familieleden, artsen en beleidsmakers relevante informatie is. Daartoe berekende ik de vooruitzichten, uitgedrukt als resterende levensverwachting, voor mensen met dementie, maar ook voor mensen met een milde cognitieve stoornis. Binnen deze laatste groep is het risico op dementie verhoogd, al ontwikkelt lang niet iedereen dementie. De vooruitzichten bleken in beide groepen voor een belangrijk deel afhankelijk van de leeftijd, en verder onder andere van het geslacht en opleidingsniveau. Ten slotte beschreef en reflecteerde ik op het dementie onderzoeksveld in algemenere zin, en met name de patiënten in deze onderzoeken, door middel van literatuuronderzoek. Daarin viel op dat vooral witte en relatief jonge mensen met dementie vaak onderzocht worden.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.